Procestechnieken Opbouw van een regelkring
- Studie van processen en mogelijke regelingen. - Proceskarakteristiek, orde, dode tijd, tijdconstanten - Aan- uitregelingen, continue regelingen - Vuistregels voor het instellen van een regelaar - IAE, ISE, ITAE - Verschillende meetmethodes en transmitters - Corrigerende organen - Regelkleppen : gebruik, dimensionering, ... - klepautoriteit, Kv, lineaire en exponentiële kleppen - geluidshinder - types van kleppen : globe, hoekklep, vlinderklep, enz. . Voorbeelden van verschillende regelschema's (opbouw en instellen) - Storingscompensatieschakeling - Verhoudingsregeling - Kaskaderegeling enz. - De interactie tussen verschillende regelingen (oefeningen) De verschillende soorten van regelaars - pneumatisch, electrisch, digitaal - Fuzzy logic, regelalgoritmen. - Basisschema's Labview - Root locus design - Processturing met behulp van een computer - Regeling van een distillatietoren - Regeling van een stoomketel- explosiebeveiliging - indeling in zones- rupture disks
A. Algemene competenties
- 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
- 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
- 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
Toelichting:
M - 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
Studenten begrijpen de leerinhoud en kunnen dit theoretisch benaderen
M - 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
Studenten begrijpen de leerinhoud en kunnen dit toepassen
M - 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
Studenten kunnen met beperkte meetresultaten de instelling van een regelproces bepalen
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
- 08. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
- 04. Het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma’s
Toelichting:
Gebruik van de lab view omgeving
Verschillende modellen kunnen gebruiken voor de instelling van een regelaar
Explosiebeveiliging en zoneindeling kennen
Geluidshinder regelkleppen beoordelen
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Studenten moeten het principe van een PID regelaar kennen - de instelling van de parameters van een PID regelaar kunnen bepalen - met de aanwezige software simulaties kunnen ouitvoeren - kennis hebben van de mogelijkheden van de regeltechniek - de instelling van de regels van een fuzzy logic regelaar begrijpen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Basiswetten thermodynamica, stoomtabellen, formules warmteverliesberekeningen
Kennis van de basisbegrippen van de regeltechniek
Basiskennis Lab View
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Vermeiren Jan, 2007, Cursus Procesautomatisering, Niet geplubiceerde cursus, KHKempen, Geel
Lab view simulatie
C. Aanbevolen leermiddelen
Lab view simulatie
Teksten op J-schijf
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
Zelfstandig een lab view simulatie leren kennen en gebruiken
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
B. Omschrijving
Mondeling met schriftelijke voorbereiding
Hoorcollege met de mogelijkheid tot vragen stellen
In de week voor de examens, twee voormiddagen ter beschikking om vragen te stellen