Informatievaardigheden (2008-2009)

- Inleiding internet - Definitie van de zoekvraag - Zoekmachines Google Altavista Advalvas - Directory's Yahoo Start4all - Geavanceerd zoeken - Internet Explorer - Evaluatie van gevonden informatie - Word Marges, tabulaties, tabellen, kop-voettekst, werken met secties, figuren invoegen, opmaakprofielen gebruiken, inhoudstafel en index genereren. Toepassen van richtlijnen van de KHK-huisstijlwijzer - Excel: Cellen invullen, vormgeving, meerdere werkbladen, relatieve en absolute adressen grafieken, de als functie, zoekfuncties, lijsten + filteren, macro's - Algemeen (rode draad) In groepjes wordt gewerkt rond een technisch onderwerp naar keuze. Informatie wordt verzameld en verwerkt tot een afgewerkt verslag.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:

De student kan hoofd- en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren)

De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)

De student kan een zinvolle logische structuur aanbrengen in informatie (structureren)

De student ziet in dat er een informatiebehoefte is

De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten

De student vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze;

De student evalueert op een kritische wijze het informatiezoekproces en de gevonden informatie

De student beheert verzamelde en gecreëerde informatie

De student past oudere en nieuwe informatie toe om nieuwe concepten samen te stellen of om nieuwe inzichten te creëren

De student verwijst correct naar de gebruikte informatie

 

 

 

 

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
  • BC17 Technische ondersteuning verlenen.
Toelichting:

De student kiest een technisch onderwerp, verzamelt en evalueert informatie rond dit onderwerp.

De student registreert de gevonden informatie en rapporteert deze volgens de richtlijnen van de KHK-stijlwijzer.

De student verwerkt gegevens in Excel. Deze technieken komen van pas bij het opstellen van offertes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk
  • permanente evaluatie
  • aan de computer

B. Omschrijving

OA:
05210810
Code:
05210810
Vakcoördinator:
 
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands