Het afstudeerproject biedt de studenten de kans om zelfstandig een afgelijnd onderwerp te behandelen. Zij kunnen zo de aangeleerde kennis en verworven competenties toetsen in de praktijk. Bovendien krijgen ze de gelegenheid om over hun onderwerp schriftelijk en mondeling te rapporteren in hun afstudeerproject en een openbare verdediging met interne en externe juryleden uit het werkveld.
Voor de studenten MA: - voorwoord - inhoudstafel - inleiding 1 voorstelling en verantwoording onderwerp 2 voorstelling bronnen en verantwoording van de keuze ervan 3 kritische verwerking en analyse 4 conclusie - bibliografie (= de geselecteerde artikels en andere geraadpleegde bronnen zoals woordenboeken en encyclopedieën) - bijlagen: de verwerkte artikels in het Nederlands en in de taal van het eindwerk Voor de onderdelen 1, 2, 3 en 4 verwachten we 15 tot 25 bladzijden effectief uitgeschreven tekst (3.750 tot 6.250 woorden). De bijlagen horen daar dus niet bij
Voor de studenten BVT: - voorwoord - inhoudstafel - inleiding 1 vertaling artikel E/D/F - NL 1.1 voorstelling van het artikel 1.2 lijsten met geijkte terminologie en probleemwoorden die niet in de courante woordenboeken te vinden zijn 1.3 het volledige originele artikel (INGESCAND) 1.4 verantwoording van de aanpak; overzicht van de algemene vertaalproblematiek, logisch ingedeeld (bijvoorbeeld: grammaticale aspecten, stijl, register, idioom) 1.5 de volledige vertaling 1.6 per paragraaf: origineel, vertaling en bespreking van individuele vertaalproblemen 2 vertaling website NL - E/D/F 2.1 voorstelling van de gekozen website; motivering van de keuze; situering van het onderwerp 2.2 terminologielijsten 2.3 de volledige originele site 2.4 verantwoording van de aanpak; overzicht van de algemene vertaalproblematiek, logisch ingedeeld (bijvoorbeeld: grammaticale aspecten, stijl, register, idioom) 2.5 de volledige vertaling 2.6 per paragraaf: origineel, vertaling en bespreking van individuele vertaalproblemen - literatuurlijst
De student moet het eerste en tweede jaar van de opleiding met succes hebben beëindigd.
De studenten rapporteren schriftelijk over een gekozen onderwerp in hun afstudeerproject. De begeleidende docenten evalueren elk hoe hun studenten het afstudeerproject tot stand brachten. (procesevaluatie) Uiteindelijk krijgen de studenten nog de kans om over hun onderwerp mondeling te rapporteren tijdens een openbare verdediging met interne en externe juryleden uit het werkveld. Die jury kent een cijfer toe voor het geschreven werk en voor de mondelinge rapportering. (productevaluatie) |