GVO en GVO-project (2008-2009)

De cursus gezondheidsvoorlichting vertrekt vanuit een theoretisch model dat aanduidt hoe een voorlichtingsactiviteit kan worden opgebouwd in verschillende stappen, dit alles geïllustreerd met een aantal aandachtspunten en voorbeelden. Nadien zal deze kennis meteen toegepast worden in de praktijk via een GVO-project. In klasverband zetten de studenten zelf een voedingsvoorlichtingsactiviteit op touw , voeren dit uit en evalueren deze activiteit.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De voedings- en dieetkundige heeft een professionele houding.
  • C02 De voedings- en dieetkundige kan een gepast voedings- en dieetadvies opstellen om de gezondheid te behouden en bevorderen.
  • C03 De voedings- en dieetkundige begeleidt op adequate wijze verandering van voedingsgedrag om gezondheid te helpen bevorderen.
  • C04 De voedings- en dieetkundige is in staat om in alle fasen van toegepast wetenschappelijk onderzoek in verband met voeding mee te werken.
  • C06 De voedings -en dieetkundige communiceert correcte wetenschappelijke informatie, ideeën en oplossingen m.b.t. voeding naar alle belanghebbenden (informatieverstrekker).
Toelichting:
De studenten kunnen bestaand voorlichtingsmateriaal objectief evalueren. De studenten kunnen in groep voorlichtingsmateriaal ontwikkelen. De studenten kunnen, vertrekkend vanuit een theoretisch model, een voorlichtingsactiviteit plannen, uitwerken, uitvoeren en evalueren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Boeckx, H. (2008 - 2009). GVO en GVO-project. Onuitgegeven cursus voor de studenten van het derde jaar voedings- en dieetkunde, KHKempen, Departement G&C, Geel.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • Andere: project

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • paper/werkstuk
  • permanente evaluatie
  • Andere: Mondeling examen: mondelinge toelichting bij schriftelijke neerslag

B. Omschrijving

Tijdens het academiejaar wordt er in groep een voorlichtingsactiviteit ontwikkeld en uitgevoerd, waarop de studenten permanent beoordeeld worden (van bij aanvang project tot indienen van het verslag). Het mondeling examen is een gesloten boek examen.
OA:
06030260
Code:
06030260
Vakcoördinator:
Marjan Hapers
Semester:
1
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands