Digitale signaalverwerkings eenheden zijn alom aanwezig in real-time embedded systemen. Het aantal applicaties waarin DSPs kunnen gebruikt worden is heel uitgebreid. Enkele van deze applicaties zijn: modems, faxmachines, data transmissie, data encryptie, spraak- en beeldverwerking en compressie, voertuig navigatie, automotive controle, seismische en spectrale analyse, radar en sonar, ECG monitoring, digitale audio en muziek, hoor apparaten, GSM, en video telefonie. De doelstellingen van deze cursus is om de studenten theorie en hands-on ervaring mee te geven om DSP en communicatie concepten om te zetten naar real-time software voor embedded systemen gebruikmakende van een texas instruments TMS320C5510 ontwikkelbordje. De focus ligt op het ontwerpen en implementeren van real-time software op een speciaal type van micro-processor, namelijk de DSP, of te wel Digital Signal Processor. De labo oefeningen zullen zich concentreren rond het schrijven van C (C++) gecombineerd met assembler instructies. De C5510 processor die gebruikt wordt tijdens de oefeningen wordt momenteel frequent gebruikt in commerciële toepassingen die met een laag-vermogen moeten kunnen werken. Op het einde van de lessenreeks zullen de studenten eveneens een filter algoritme implementeren op een FPGA chip zodat de vergelijkinig met een DSP gemaakt kan worden.
A. Algemene competenties
- 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
- 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
- 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
- 04. Kunnen reflecteren op het eigen denken en werken en het kunnen vertalen van die reflectie naar het ontwikkelen van meer adequate oplossingen
Toelichting:
De studenten moeten van een relatief complexe DSP gerelateerde probleemstelling vertrekken om zo een vertaling te kunnen maken naar een praktische implementatie op een real-time embedded systeem.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 03. Kunnen toepassen van paradigma' s in het domein van de wetenschappen en het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma' s
- 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
- 07. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategiën
- 04. Het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma’s
Toelichting:
Studenten doen ervaring op in het gebruik van hardware dat standaard is in de hedendaagse signaalverwerkingsindustrie zoals digital signal processors, analog-to-digital and digital-to-analog converters en signaal acquisitie.
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Een concrete opgave kunnen omzetten naar DSP-specificatie en - software realisatie. Ontwerpen van DSP-prototype. Herkennen en begrijpen van beperkingen DSP.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De student moet voldoende begrip en inzicht hebben in de concepten aangehaald in het vak signalen en systemen zoals Laplace transformatie, Z transformatie,FFT, DFT mogelijkheden en beperkingen FIR/IIR. De theorie van DSP-1 in de 1ste semester van de master over multi-rate en adaptieve filters moet begrepen zijn om een vertaling naar hardware te kunnen maken. Een basis kennis van C, assembler, Matlab is eveneens vereist.
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Eigen ppt-slides. Handboek 'Real-Time Digital Signal Processing: Implementations and Applications, SM Kuo, et al., Wiley.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- projectwerk
B. Omschrijving
A. Types
- paper/werkstuk
- praktische proef
- aan de computer
B. Omschrijving
De evaluatie bestaat uit 2 delen:
*zij zullen in groep (max. 2 personen) een projectje uitwerken en een rapport hierover schrijven. Dit moeten ze individueel verdedigen op hun theorieexamen
*zij krijgen een praktisch proef aan de computer.
De student kan contact opnemen via email of kan vragen stellen na de les.