De student gaat zijn/haar kennis van de verschillende vakonderdelen (zie vorige jaren) uitbreiden en verdiepen (o.a. idioms - zie website) vanuit een begeleide zelfsturing. In het derde jaar ligt de focus op cultuur en literatuur van Engelstalige landen, o.a. USA, Australia. Op didactisch vlak leert de student toetsen en examens opstellen en gaat extra aandacht naar jaarplannen en vakoverschrijdende eindtermen. In het derde jaar verloopt alles eerder studentgestuurd. In overleg met docenten en medestudenten draagt de student mee bij tot het creëren van een krachtige leeromgeving: creatieve presentatie voor medestudenten Engels en/of geschiedenis in het kader van een vakoverschrijdende reis naar Engeland.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C07 Lid van schoolteam.
- C08 Partner van externen.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker is de student in staat om - zijn/haar kennis qua WOORDENSCHAT en GRAMMATICA zelfstandig verder uit te breiden en te optimaliseren. - de opgedane kennis actief te gebruiken in zowel schriftelijke als mondelinge opdrachten: speaking and writing SKILLS - zijn/haar UITSPRAAK te verfijnen en bij te sturen indien nodig. - met behulp van PHONETIC symbols altijd een correcte uitspraak na te streven.
Als cultuurparticipant is hij/zij bereid om/ - op zoek te gaan naar didactische mogelijkheden om video te integreren in het vreemdetalenonderwijs. - te werken aan integratie van cultuur in het vreemdetalenonderwijs. - werken uit de Engelstalige (vooral Amerikaanse) literatuur te lezen en - zowel zelfstandig als in groepsverband - kritisch te analyseren. - kennis te maken met en inzicht te verwerven in de Amerikaanse, Australische, ... cultuur. Als opvoeder en begeleider van leerprocessen is hij/zij in staat - de vaardigheden i.v.m. het aanleren van het Engels als vreemde taal in het secundair onderwijs verder te ontwikkelen en bij te sturen na reflectie en/of actieonderzoek (o.a. aandacht voor betrokkenheidsverhogende factoren). - herhalingstoetsen en examens op te stellen met voldoende aandacht voor de juiste verhouding tussen kennis en vaardigheden.
Als innovator kan hij/zij - nieuwe werkvormen en leermethodes(ICT-integratie) kritisch evalueren en zelf ontwikkelen (o.a. webquests).
Als organisator leert hij/zij - een krachtige leeromgeving creëren met voldoende aandacht voor differentiatie en zelfstandig leren.
Als lid van een schoolteam leert hij/zij - in groepsverband inhouden verwerken (team work: culture) en didactisch vertalen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Je kan je uitdrukken in de vreemde taal, zowel schriftelijk als mondeling. Grondige kennis van de aangeboden leerstof in het eerste en het tweede jaar wordt nagestreefd.
A. Type
- Andere: eigen website: The English Corner
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
- handboeken: zie 1ste en 2de jaar of handboekenlijst - cursus lector per vakonderdeel en collegenotities - eigen website: "The English Corner": http://www.lerarenopleidingvorselaar.be/docenten/jevalo/ - literatuurlijst: zie website - bibliotheek / "The Globe" en vakbibliotheek D207
C. Aanbevolen leermiddelen
Afdeling Engels: in de OWP of the Globe.
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
Colleges: zowel hoorcollege als werkcolleges: communicatie staat centraal - oefeningen: o.a. website docent : mogelijkheid tot individueel inoefenen en testen van geziene leerstof: zowel woordenschat als spraakkunst - rollenspel - stellingenspel - brainstorm - groepsgesprek - ... Presentatie: demonstratieactiviteiten
Zelfstandige Werkvormen (P&L time) + Begeleid-zelfstandige Werkvormen: o.a. Project: culture: teamwork (eigen thema: o.a. USA, Australia, famous Americans, ... ) en Project rond de vakoverschrijdende excursie naar Engeland.
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
40
|
schriftelijke proef
|
|
|
50
|
Schriftelijke proef
|
|
|
60
|
permanente evaluatie
|
50
|
Taak + Mondelinge proef
|
|
|
|
|
|
|
100%
|
|
100%
|
|
100%
|
|
Permanente evaluatie: verspreid over het hele academiejaar: 2 individuele boekbesprekingen, presentatie van project: cultuur, presentatie van project: vakoverschrijdende excursie naar Engeland, toelichting portfolio, ... 60 %
Coaching + discussion board: toledo course Engels + feedback via de website "The English Corner" + individuele feedback bij spreek- en schrijfopdrachten - portfolio Engels De begeleiding is in hoge mate studentgestuurd. De student geeft zelf aan wanneer en hoe hij/zij feedback relevant vindt. Daarnaast is er nog de groepsbegeleiding tijdens de contacturen en de remediëring van veelvoorkomende problemen.