De cursus behandelt de basistechnieken gebruikt in tijdens DNA-manipulaties. Deze basistechnieken zijn: DNA-bereiding en opzuivering, restrictie-enzymdigesten van DNA, agarosegelelektroforese, PCR, transformeren van plasmidenvectoren in de gewenste bacteriegastheer, heterologe proteïne-expressie en DNA-sequentiebepaling. Een belangrijk aspect van de cursus is het correct leren omgaan met genetisch gemanipuleerd materiaal waarbij alle veiligheidsaspecten in acht genomen dienen te worden en het leren pipetteren van kleine volumes, gebruikmakende van automatische pipetten. Veel aandacht gaat ook uit naar het gebruiken van de Engelstalige terminologie en het interpreteren van Engelstalige protocollen of procedures en naar het correct bijhouden van het laboschrift. De cursus bestaat uit ongeveer 10 uur theorie en 20 uur prakijk. De theorie is compleet ondersteunend aan de praktijk en bijgevolg dient de theoretische achtergrond goed gekend te zijn.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De chemist is in staat om op doordachte wijze een analyseproces van bemonstering tot eindrapportering uit te voeren zodat correcte en betrouwbare analyseresultaten bekomen worden.
- C02 De chemist kan op adequate wijze technische installaties en apparatuur bedienen en beheren zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.
- C03 De chemist is in staat om onder supervisie van een (wetenschappelijk) onderzoeker mee te denken en mee te werken om zo de praktische haalbaarheid en de efficiëntie van het wetenschappelijk onderzoek te verhogen.
- C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
- C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
- C06 De chemist past de principes van responsible care spontaan en altijd toe om risico’s met betrekking tot veiligheid en milieu tot een minimum te beperken.
- C08 De chemist kan binnen zijn specialisatie de vigerende wetgeving vertalen naar reële situaties om wettelijk conform te werken.
Toelichting:
-De studenten kunnen hun materialen en oplossingen correct merken en stockeren, kunnen nauwkeurig werken met automatisch regelbare pipetten en kleine volumes en kunnen de gebruikte materialen en oplossingen correct steriliseren. -De studenten kunnen aseptische technieken voor het werken met GGM's (genetisch gemodificeerde micro-organismen) hanteren en hierbij alle veiligheidsaspecten in acht nemen, ook voor het verwijderen van afval. -De studenten zijn in staat om verschillende soorten DNA (genomisch, plasmide, ..) te isoleren en op te zuiveren, te werken met restrictie-enzymen, een agarosegelelektroforese uit te voeren en een PCR reactie op te zetten, een transformatie uit te voeren van bacteriën met plasmiden-DNA. Hierbij moeten de studenten de Engelstalige vakspecifieke termen begrijpen en kunnen zij een Engelstalig protocol interpreteren en uitvoeren. -De studenten kunnen hun nota's verzorgd bijhouden in een laboschrift volgens de algemene richtlijnen. -De studenten kunnen zelfstandig eenvoudig opzoekwerk verrichten in catalogi, 'manuals' en op websites.-Studenten doorgronden de theoretische achtergrond van de basistechnieken en kunnen deze kennis aanwenden om proeven op te zetten en te interpreteren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De basiscompetenties die de studenten moeten bezitten vanuit het eerste jaar zijn het correct kunnen bereiden van buffers en oplossingen en de basisprincipes kennen van het aseptisch werken met micro-organismen (MO). Goede notie hebben van de moleculaire biologie (semester 1)
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Hendriks, Lydia . Labo gentechnologie en gentechnologie -deel I , niet gepubliceerde cursus
Toledo: Powerpointpresentaties en links naar belangrijke websites (elektronisch aangeboden)
C. Aanbevolen leermiddelen
SAMBROOK, J., FRITSCH, E.F., AND T. MANIATIS. Molecular Cloning, A Laboratory Manual. Second edition.
Cold
Spring
Harbor Laboratory Press, CSH-USA. (1989) ISBN 08 79693096
BROWN, T.A., Gene cloning and DNA analysis, an introduction, Chapman and Hall, London, 5th ed (2006) ISBN 978140511121-x
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
De beoordeling van bovenstaande competenties gebeurt via permanente evaluatie en via een schriftelijk examen.
Permanente evaluatie (1/2 punten) De permanente evaluatie bestaat uit beoordeling van attitudes en technische vaardigheden tijdens het labo en op het laboschrift.
Attitudes en technische vaardigheden Vermits je meestal per 2 werkt en in team, is planning en overleg ook noodzakelijk (vb. werkverdeling). Je wordt beoordeeld op je functioneel en efficiënt handelen en communiceren in groep. Hierbij worden vooral de algemene en algemene beroepsgerichte competenties geëvalueerd. Er wordt tevens verondersteld dat de labosessies worden voorbereid zodat er vlot van start gegaan kan worden. regelmatig worden korte 'activeringstestjes' ingelast.
Laboschrift Je dient een laboschrift correct bij te houden. Richtlijnen hiervoor bevinden zich in de cursus.
Schriftelijk examen (1/2 punten) Tijdens het schriftelijk examen worden de principes en theoretische achtergrond van de uitgevoerde proeven (en van sequentie-analyse) bevraagd. Je moet duidelijk kunnen formuleren wat het doel is van een bepaald experiment en zelf een bepaald experiment kunnen voorstellen om een probleem op te lossen. Tevens moeten basisregels (buffer bereidingen, verdunningen, restrictie-enzymdigesten opstellen, gels laden, .....) goed toegepast kunnen worden. In de cursus bevinden zich over elke basistechniek, verschillende vragen/opdrachten die moeten toelaten het geheel beter te begrijpen.