Praktijkatelier deel 1 (2008-2009)

Leren observeren Lesvoorbereidingen : Doelstellingen Vraagstelling Didactische werkvormen en organisatie

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: De student kan in gestructureerde vereenvoudigde leersituaties gerichte, objectieve observaties uitvoeren en deze observaties interpreteren. De student kan met ondersteuning inhoudelijk, methodisch en organisatorisch doordachte lessen opbouwen in een vereenvoudigde leercontext. 2. Opvoeder: De student kan met de nodige ondersteuning in vereenvoudigde leercontexten een krachtige leeromgeving creëren waardoor de student de betrokkenheid en het welbevinden van de lerende stimuleert. 3. Inhoudelijk expert: De student beheerst de vakspecifieke inhouden om lessen op te bouwen in een vereenvoudigde leercontext 4. Organisator: De student kan met ondersteuning organisatorisch doordachte lessen opbouwen in een vereenvoudigde leercontext. 5.Lid van schoolteam: De student kan in overleg doordachte lessen opbouwen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: concreet didactisch materiaal

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • praktische proef

B. Omschrijving

 

1ste examenperiode

 

2de examenperiode

 

3de examenperiode

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

 

 

 100

 mondeling examen

 100

 mondeling examen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

coaching
OA:
11268590
Code:
11268590
Vakcoördinator:
Mario Hannes
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands