Godsdienst deel 3 (2008-2009)

Exegese van het TT/NT

Vanuit een artikel over de bijbel als gezagvol boek, verkent de student de exegese van het TT historisch. Vervolgens besteedt de student aandacht aan de ontstaansgeschiedenis van het boek en de literaire genres en taalvormen die erin voorkomen. Ten slotte komt de historische achtergrond ter sprake en probeert de student Jezus te plaatsen binnen het geheel.

Sacramentologie

Ontstaan en betekenis van de verschillende sacramenten.

Confrontatie met parallelle rituelen in de grote religies.

Verdieping werkvormen

Werken met beeld- en filmtaal.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
Toelichting:

- Inhoudelijk expert

De student verwerft inzicht in het functioneren van het TT/NT als brok literatuur met verschillende genres en taalvormen.

De student kent de verschillende sociaal-religieuze groeperingen in het TT/NT.

De student verwerft een zicht op het TT/NT als geïnterpreteerde geschiedenis.

De student kent de verschillende sacramenten.

De student kan de betekenis en de plaats in het leven van de sacramenten verklaren.

De student kan de sacramenten vergelijken en confronteren met de parallelle rituelen van de grote religies.

De student kan geschikt beeldmateriaal vinden en gebruiken bij de terreinen van het raamplan en de inhouden van de lessen.

De student verwerft zicht op de verschillende visies op de plaats van interreligieus onderwijs.

- Organisator

De student kan zijn tijd functioneel benutten om de aangeboden inhouden te verwerven en verwerken.

De student kan vlot werken met perikopen en beeld/muziek.

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

ter Linden, N. (2006). Koning op een ezel: Verhalen uit het Nieuwe Testament. Amsterdam: Balans.

van Outryve, O. (1986). Bijbel voor de jeugd: Het Nieuwe Testament. Averbode: Altiora.

Beuken, W. De Bijbel. Oude en Nieuwe Testament. Willibrordvertalingen.

 

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Permanente evaluatie: 30% van het jaarcijfer.

Mondeling examen: 70% van het jaarcijfer.

OA:
10256630
Code:
10256630
Vakcoördinator:
Chris Dijckmans
Semester:
1
Studiepunten:
8
Onderwijstaal:
Nederlands