PAV Remediƫren/leerproces - taal (2008-2009)

Het leesproces: taakanalyse, diagnose (met gebruik van testen) en hulpverlening (o.a.moeilijkheidsgraad van teksten aanpassen)
Het schrijfproces: taakanalyse, diagnose en hulpverlening
Emotionele aspecten van leerproblemen
Enkele ict-hulpmiddelen
Taalgericht vakonderwijs, functioneel taalvaardigheidsonderwijs, OKAN

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan de student
-een taakanalyse en foutenanalyse maken van leerprocessen op gebied van taal.
-de mogelijke oorzaken van taalmoeilijkheden opsporen.
-beschrijven hoe je rekening kunt houden met taalproblemen bij het lesgeven.
-een hulpverleningsproces mee opvolgen en evt. er actief in bijdragen.

Als inhoudelijk expert verwerft de student
een grondige achtergrondkennis van de taalmoeilijkheden waarmee leerlingen in het beroepsonderwijs kunnen kampen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

cursus Keersmaekers, M. Remediëren/leerproces in de B-stroom: taal.
cursus Keersmaekers, M. Taalbegeleiding.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • Andere: taak en presentatie

B. Omschrijving

A. Types

  • Andere: taken

B. Omschrijving


eerste examenperiode

tweede examenperiode

derde examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

 100

 taken

100

taken


OA:
11269492
Code:
11269492
Vakcoördinator:
Marc Keersmaekers
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands