Vakdidactiek Geschiedenis (2008-2009)

- Instap in de geschiedenisdidactiek; - lesvoorbereiding, doelstellingen, didactische hulpmiddelen, werkvormen, vraagstelling; - analyse van het voorgeschreven leerplan geschiedenis van de eerste graad.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
Toelichting:
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen - De student kan zelf lessen voorbereiden, uitschrijven en geven. - De student slaagt erin functionele vormings- en concrete doelstellingen te formuleren voor het vak geschiedenis. - De student ontwikkelt een didactische alertheid bij de selectie en afwisseling van historisch bronnenmateriaal, didactische hulpmiddelen en aangepaste werkvormen. - De student kan op een gestructureerde wijze leerinhouden aanbrengen. 2. Inhoudelijk expert - De student kan gericht informatie opzoeken en aanwenden. - De student kan historische kennis, inzicht en vaardigheden didactisch vertalen. - De student kan leerinhouden situeren in het globale historische referentiekader. - De student kan de actualiteit en de recentste historisch-wetenschappelijke ontwikkelingen integreren in de leerinhouden. 3. Organisator - De student kan een stimulerende omgeving creëren waarbinnen de leerlingen zich een beeld van het verleden kunnen vormen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

- De Wever Frans, 2007, Didactiek. Cursus, KHKempen, Turnhout.

- De Wever Frans e.a., Historia 1 en 2 (infoboek en werkboek, met inbegrip van cd-rom), uitg. Pelckmans, Kapellen.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

- Lesdoelen, lesopbouw, leerinhoud, onderwijs- en leersituatie (keuze van werkvormen, onderwijs- en leeractiviteiten), didactische principes, didactische reflectie: discussieseminarie. - Leermiddelen en onderwijsmedia (bord, transparant, leerboek, notitieboek, wandkaart en atlas, tijdbalken, dia's, videofilm, klankdocumenten, flexcam, ICT): begeleide zelfstudie. - Studie van het leerplan geschiedenis van de eerste graad: hoorcollege afgewisseld met didactische dialoog.

A. Types

  • mondeling examen
  • open boek

B. Omschrijving

- Lesdoelen, lesopbouw, leerinhoud, onderwijs- en leersituatie (keuze van werkvormen, onderwijs- en leeractiviteiten), didactische principes, didactische reflectie: mondeling examen met schriftelijke voorbereiding. - Leermiddelen en onderwijsmedia (bord, transparant, leerboek, notitieboek, wandkaart en atlas, tijdbalken, dia's, videofilm, klankdocumenten, flexcam, ICT): mondeling examen met schriftelijke voorbereiding. - Studie van het leerplan geschiedenis van de eerste graad: mondelinge toets met open boek.

- Sessie leren leren: gedifferentieerde verwerking van het cursusmateriaal.

- Mail: frans.de.wever@khk.be

- Toledo

- Lerarenopleiding Turnhout, Campus, Patersstraat 26, 2300 Turnhout, lokaal 105.

OA:
10255680
Code:
10255680
Vakcoördinator:
Frans De Wever
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands