Basisprincipes van het dubbel boekhouden en aanverwante begrippenstudie.
Registratie van het ondernemingsgebeuren volgens het manuele systeem van het dubbel boekhouden: aankopen, verkopen, ontvangsten en uitgaven, personeelscyclus, investeringen, financieringsstromen, inventarisverrichtingen, jaarlijkse resultaatbepaling en - bestemming, opstellen van de eindbalans, resultatenrekening en bestemmingstabel.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:
De vele toepassingen zetten de studenten aan tot een grote zelfactiviteit en de ontwikkeling van de specifieke denkmethode eigen aan de boekhouding. Deze moet hen toelaten in het latere beroepsleven zelfstandig boekhoudproblemen op te lossen die buiten het bestek van de huidige cursus liggen maar via een volwaardige redenering toch kunnen benaderd worden.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
De studenten moeten boekhoudproblemen en aanverwante vraagstukken zelfstandig probleemoplossend leren benaderen.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De rol van informatiebeheerder.
Toelichting:
- studenten moeten de boekhouding van een handelsonderneming kunnen voeren
- studenten moeten aan- en verkoopfacturen kunnen boeken
- studenten moeten loon- en weddestaten kunnen berekenen en boeken
- studenten moeten kredieten kunnen berekenen en boeken
- studenten moeten eindejaarsverrichtingen kunnen boeken
- studenten moeten jaarrekening kunnen opstellen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Om toegelaten te worden in het eerste jaar moeten de kandidaten in het bezit zijn van een diploma secundair onderwijs. Specifieke voorkennis van boekhouden is niet vereist.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
DE LEMBRE, E. Inleiding tot het boekhouden, Leuven, Wolters,
VANDEN WEGHE-VANMAELE,
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
De student maakt oefeningen rond de leerstof en deze worden klassikaal besproken en verbeterd.
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
De permanente evaluatie is voorzien voor 25 % van de totale kwotering en bestaat uit een toets, nadat de basisprincipes van boekhouden zijn aangebracht, toegepast op aankopen, verkopen, betalingen en inningen. Deze toets bestaat uitsluitend uit de verwerking van boekhoudkundige verrichtingen. Het examen is voorzien voor 75 % van de totale kwotering en is zeer praktisch gericht, met 90 % van de kwotering op oefeningen en 10 % of toegepaste theorie. Tweede zittijd 100 % examen.
De student kan bij de klasdocent terecht voor begeleiding.