Algemene chemie en inleiding tot analytische chemie (2008-2009)

"Algemene chemie en inleiding tot analytische chemie" bestudeert de kwantitatieve aspecten van aflopende reacties in oplossing zowel als in de gasfase. De principes van evenwichtsreacties worden behandeld en de samenstelling van evenwichtsmengsels wordt berekend. Een eerste aanzet tot de analytische chemie wordt gezet in de bespreking van zuur-base evenwichten. De eigenschappen van zuivere stoffen worden uitgelegd aan de hand van inter- en intramoleculaire interacties. Deze interacties vormen ook de basis voor de studie van de eigenschappen van oplossingen. Tenslotte worden enkele begrippen uit de thermochemie en de reactiekinetiek gedefinieerd.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C05 De voedings- en dieetkundige analyseert voedingsmiddelen om de hygiëne en samenstelling te evalueren.
  • C08 De voedings- en dieetkundige past wetenschappelijke inzichten toe bij het oplossen van voedings-en dieetproblemen.
Toelichting:
- De studenten kunnen de opgaven van oefeningen vlot analyseren, kunnen relaties leggen tussen verschillende grootheden, een strategie voor het oplossen van het probleem uitwerken en tot het gevraagde eindresultaat komen. - De studenten kunnen de chemische bindingen en de ruimtelijke structuur van moleculen gebruiken om de interacties tussen deeltjes en de fysische eigenschappen van vaste stoffen en vloeistoffen te interpreteren en/of te verklaren. - De studenten kunnen het verband leggen tussen de eigenschappen van zuivere vloeistoffen en deze van oplossing met die vloeistoffen als oplosmiddel en kunnen de fysische eigenschappen van oplossingen verklaren. Ze kunnen hiervoor gegevens uit tabellen en grafieken selecteren en aflezen. - De studenten kunnen de principes van het chemisch evenwicht en de factoren die de evenwichtsligging beïnvloeden toepassen in allerlei chemische evenwichten en in het bijzonder in zuur-base evenwichtssystemen. - De studenten kunnen de verschillende wetmatigheden en principes van de chemie integreren en probleemoplossend handelen in geïntegreerde oefeningen en probleemstellingen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen voor chemie (alhoewel voorkennis de studie gemakkelijker maakt), maar een voldoende basiskennis (rekentechnisch) wiskunde is een pluspunt.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

- R. Nackaerts, R. Thys, M. Van Der Borght, 2004. Algemene Chemie en Inleiding tot Analytische Chemie voor Voedings- en Dieetleer. Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 120p. - HARRISON, R.D. en ELLIS, H., 1999.Book of Data. Seventeenth Impression, Revised Nuffield Advanced Science, 166p. - R. Nackaerts, R. Thys, M. Van Der Borght, Oefeningen chemie voor Voedings- en dieetleer, Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

Tijdens de hoorcolleges wordt zoveel mogelijk interactief gewerkt. Dit betekent dat voortdurend vragen worden gesteld aan de studenten zodat zij zelf redeneringen kunnen leren opbouwen. Via de antwoorden komen eventuele misvattingen tot uiting. Deze misvattingen kunnen rechtgezet worden. De gestelde vragen geven ook richtlijnen weer over de manier van studeren en over mogelijke toetsvragen. Tijdens de hoorcolleges wordt ook voldoende tijd gespendeerd aan oefeningen (zowel rekenoefeningen als denk/interpretatievragen) die geleidelijk in moeilijkheidsgraad toenemen. Telkens worden voldoende oefeningen als voorbeeld uitgelegd waarna studenten zelfstandig de volgende oefeningen moeten oplossen. Verder zijn er oefeningenzittingen waarbij enkel oefeningen aan bod komen, telkens over een bepaald thema. Studenten moeten deze oefeningen thuis voorbereiden zodat de knelpunten duidelijk worden en tijdens de oefeningenzitting (meestal) individueel kunnen aangepakt worden. Bij de oefeningen staan verwijzingen naar de theorie en hints voor het oplossen. Maar deze hulp vermindert geleidelijk. Een oefeningenreeks is opgebouwd van eenvoudige naar moeilijkere oefeningen (integratie van verschillende delen van de leerstof). In de cursus staan oefeningen na ieder hoofdstuk. Deze oefeningen worden op vrijwillige basis gemaakt en ter verbetering afgegeven. De verbetering bevat hints voor het oplossen indien ze foutief zijn opgelost en ze worden besproken als de student dit wenst.

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

Een gedetailleerde concretisering van de competenties is beschikbaar op toledo. Type-oefeningen worden in de cursus, tijdens de lessen, via de oefeningenzittingen en via toledo gegeven. Het examen omvat een variatie aan soorten vragen: formuleren van definities, de juistheid van een uitspraak beoordelen, een uitspraak verklaren en een aantal rekenoefeningen. Bij de rekenoefeningen wordt de reactie steeds gegeven. De verhouding tussen theorie en oefeningen in het examen is wisselend maar stemt min of meer overeen met de tijd die aan theorie en oefeningen in de lessen wordt gespendeerd Studenten hebben tijdens de lessen ruimschoots de gelegenheid om vragen te stellen. Individuele begeleiding kunnen ze genieten als ze oefeningen (extra of uit de cursus) oplossen en deze willen bespreken. Tijdens de oefeningenzitting wordt individueel uitleg gegeven zodat specifieke problemen kunnen aangepakt worden.
OA:
06021460
Code:
06021460
Vakcoördinator:
Rina Thys
Semester:
1+2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands