In dit opleidingsonderdeel staat 'cultuur' in al zijn aspecten centraal. Onderwerpen die binnen dit totale kader behandeld zullen worden zijn:
- Belgische samenleving
- Belgisch politiek
- emancipatie
- multiculturaliteit
- leven in onze huidige samenleving
- actualiteit
- kunstervaring
- cultuurervaring
- hedendaags cultuuraanbod
- filosoferen
Denk- en redeneervaardigheid
- De student kan, door het volgen van de actualiteit, zich een beeld vormen van de maatschappij en de ontwikkelingen hierbinnen.
Informatie verwerven en verwerken
- De student kan informatie over het culturele aanbod opzoeken en hieruit een gevariëerde selectie maken.
- De student kan de actualiteit volgen vanuit de pers.
Kritisch reflecteren
- De student kan een eigen mening vormen en formuleren over de actualiteit.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
- De student kan vanuit de actualiteit onderwijskundig gerelateerde onderwerpen herkennen en deze kaderen in de maatschappelijke context.
Opvoeder
- De student kan kleuters door middel van attitudevorming voorbereiden op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie.
- De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.
Innovator en onderzoeker
- De student kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden.
- De student kan kennis nemen van relevante en toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek.
Lid van de onderwijsgemeenschap
- De student kan deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's.
Cultuurparticipant
- De student kan eigen voorkeuren in verband met het cultuuraanbod verwoorden en kan kritisch reflecteren over het kleuteraanbod.
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
70% | presentatie | 70 % | presentatie | ||
30% | taak | 30% | taak |