De cursus start met de bespreking van de verschillende vormen van voeding met gewijzigde consistentie : indicaties, toedieningstechnieken, complicaties, samenstelling en producinformatie van enterale en parenterale voeding worden behandeld. De studenten leren op een objectieve manier informatie verzamelen over klinische drinkvoedingen en sondevoedingen, deze producten kritisch beoordelen, inschakelen in een dieet en adviezen formuleren over het gebruik ervan.
Daarnaast worden de voedingsadviezen bij kanker, AIDS, COPD en allergie besproken in theorie en praktijk. Hierbij wordt steeds een link gelegd tussen de ziekte en het dieet. De studenten leren een gepaste dieetbehandeling opstellen en het dieetadvies vertalen naar de praktijksituatie. Hierbij worden verschillende stappen doorlopen gaande van gegevensverzameling, probleemanalyse, algemene en praktische adviezen tot begeleidingstips.
- De student kan voor de verschillende vormen van voeding met gewijzigde consistentie aangeven wat de
indicaties , de toedieningstechnieken en de kenmerken zijn.
- De student kent de mogelijke complicaties van sondevoeding en parenterale voeding en weet hoe deze
kunnen voorkomen of behandeld worden.
- De student kan informatie verzamelen over klinische drinkvoedingen en sondevoedingen, deze producten
kritisch evalueren, ze op een verantwoorde manier inschakelen in een dieet en begeleidende tips formuleren
bij het gebruik ervan.
- De student kan een verband leggen tussen de pathologie en het dieetadvies.
- De student kan voor de verschillende ziektebeelden de dieetkenmerken beschrijven en vertalen in een
dieetadvies.
- De student kan recente tendensen in de productontwikkeling en klinische diëtetiek opvolgen en kritisch
analyseren om op basis hiervan adviezen continu bij te sturen.
- De student kan wetenschappelijke informatie opzoeken, begrijpen en verwerken.
Huysmans Veerle, 2008. Toegepaste voedings- en dieetleer. Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel
Productinformatie van klinische drinkvoedingen en sondevoedingen
In het mondeling gedeelte van het examen wordt de theoretische en praktische dieetkennis bevraagd. Hierbij is het heel belangrijk dat kan uitgelegd worden waarom bepaalde dieetmaatregelen nodig zijn bij de verschillende ziektebeelden. Bij het afleggen van het mondeling examen wordt met een bijvraag de parate kennis geëvalueerd.
Het schriftelijk gedeelte van het examen bestaat uit het verklaren van 2 begrippen die in de cursus aan bod komen.