Didactische ateliers deel 2 (2008-2009)

- complexe werkvormen - evaluatie - differentiatie - coöperatief en mondiaal leren - krachtige leeromgeving

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

1.5. gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen 1.6. individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen 1.7. krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep. 1.8. observatie/evaluatie voorbereiden 1.9. observeren en proces en product evalueren met oog op bijsturing, remediëring en differentiatie  1.12 omgaan met de diversiteit van de groep

2.1. positief leefklimaat creëren voor de lln. in de groep en op school 2.2. emancipatie bevorderen 2.3. door attitudevorming individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden 2.4. actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in pedagogische context 2.5. adequaat omgaan met lln. met sociaal-emotionele probleemsituaties en gedragsmoeilijkheden 2.6. fysiek en geestelijk welzijn bevorderen

3.1. basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's. 3.2. kennis en vaardigheden mbt leergebieden aanwenden

4.1. gestructureerd werkklimaat bevorderen 4.2. soepel en efficiënt da-en weekverloop dat past in korte en lange termijnplanning  4.4. stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houden met de veiligheid van de leerlingen.

5.1. vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • Andere: Overall assesment

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100 overall assesment 100 overall assesment
Een niet-correct taalgebruik heeft invloed op de evaluatie van het OO. Een onvoldoende voor mondeling taalgebruik kan leiden tot een onvoldoende voor het OO. Bij het oefenen tijdens de didactische ateliers krijgt de student ondersteuning van betrokken lectoren uit verschillende opleidingsonderdelen. Voor dit opleidingsonderdeel zijn er 8 uren differentiatietijd voorzien. Deze uren kan de student gebruiken om extra ondersteuning te krijgen bij het verwerven van de ICT-competenties (die eventueel nodig zijn bij het uitvoeren van taken en opdrachten en/of bij de evaluatie).
OA:
11268150
Code:
11268150
Vakcoördinator:
Inge Adriaenssens
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands