In deze cursus komen allerlei thema's zowel uit het alledaagse leven als uit de bedrijfswereld aan bod. Bij elke thema komen een aantal situaties en taalhandelingen voor die men in het latere beroepsleven zal kunnen gebruiken. Enkele thema's zijn: , telefoneren producten voorstellen, zakenpartners uitnodigen, solliciteren. De nadruk ligt dus op het mondelinge taalgebruik. Daarnaast wordt in het gedeelte grammatica ingegaan op het voegwoord, de zinsbouw en de komma. Tevens moeten de studenten thuis een aantal zaken lezen die de aanleiding vormen voor een gesprek hierover in het Duits. Zelfstandig werkt eenieder aan de uitbreiding van zijn woordenschat met behulp van Thematische Woordenschat Duits. In het kader van de cursus worden ook de WDR-studio's in Keulen bezocht.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Zakelijke communicatie zelfstandig afhandelen.
- C02 Zijn/haar werk en de daartoe benodigde competenties managen.
- C03 De gepaste ICT-tools gebruiken.
Toelichting:
Studenten kunnen zich in algemene en beroepsspecifieke situaties vlot uitdrukken in het Duits, ze kunnen algemene zakelijke informatie vertalen van het Duits naar het Nederlands en omgekeerd, ze kunnen de essentie van een tekst in het Duits samenvatten, ze kunnen vlot telefoongesprekken voeren in het Duits, ze kunnen mbv geschikte hulpmiddelen grammaticale problemen oplossen in het Duits, ze kunnen fungeren in een interculturele context (België-Duitsland)
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Cursus:
Communicatie in het Duits 4.(2009). onuitgegeven materiaal, Campinia Media, Geel Handboeken:
Duitse Oefenspraakkunst.(2006). Jan Essers, Campinia Media, Geel
Thematische Woordenschat Duits.(2003), Intertaal, Antwerpen Toledo: tekst(en)
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
- bedrijfsbezoeken
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving