Vakdidactiek Godsdienst (2008-2009)

Visie op levensbeschouwelijk onderwijs vanuit het hermeneutisch-communicatief concept van het raamplan.

Doel- en inhoudsbepaling van het vak godsdienst.

Interactievormen en vraagstelling.

Kennismaking met inhouden en werking van het raamplan.

Vakspecifieke invalshoeken: werken met handboeken S.O., bijbelverhalen ET en muziektaal.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Roebben, B. (2007). Godsdienstpedagogiek van de hoop. Grondlijnen voor religieuze vorming. Leuven: Acco.

Erkende Instantie R.K. Godsdienst (2000). Leerplan R.K. godsdienst voor het secundair onderwijs. Brussel: Licap.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Schriftelijk examen met theoretisch en toepassingsgedeelte: 60% van het jaarcijfer.

Permanente evaluatie:

Verwerkingsopdrachten voor 40% van het jaarcijfer bij de hoofdstukken vraagstelling (15%), bijbelen in de klas (15%) en muziektaal (10%).  

OA:
10255710
Code:
10255710
Vakcoördinator:
Chris Dijckmans
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands