Visie op levensbeschouwelijk onderwijs vanuit het hermeneutisch-communicatief concept van het raamplan.
Doel- en inhoudsbepaling van het vak godsdienst.
Interactievormen en vraagstelling.
Kennismaking met inhouden en werking van het raamplan.
Vakspecifieke invalshoeken: werken met handboeken S.O., bijbelverhalen ET en muziektaal.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Roebben, B. (2007). Godsdienstpedagogiek van de hoop. Grondlijnen voor religieuze vorming. Leuven: Acco.
Erkende Instantie R.K. Godsdienst (2000). Leerplan R.K. godsdienst voor het secundair onderwijs. Brussel: Licap.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Schriftelijk examen met theoretisch en toepassingsgedeelte: 60% van het jaarcijfer.
Permanente evaluatie:
Verwerkingsopdrachten voor 40% van het jaarcijfer bij de hoofdstukken vraagstelling (15%), bijbelen in de klas (15%) en muziektaal (10%).