Eisenanalyse: het maken van een functionele analyse voor kleine projecten wordt aangebracht aan de hand van use-case diagramma's (UML). Ook wordt een techniek voor het inventariseren van de niet-functionele eisen aangeleerd. Ontwerpen van een datamodel: voor het ontwerpen van een datamodel wordt de synthesemethode gebruikt. Ook wordt uitgelegd hoe de eisenanalyse en datamodellering zich situeert in de fasen van systeemanalyse. Aangeleerde technieken worden toegepast in een project in teams van 2 à 3 personen met een interne opdrachtgever. Het resultaat leidt tot een analysedocument dat gebruikt zal worden voor de programmatie van een webapplicatie.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Gegevens behandelen.
- C02 Analyseren.
- C05 Projectmatig werken.
- C07 Eigen gedrag aanpassen.
- C08 Kwaliteitsvol handelen.
Toelichting:
De student kan gegevens behandelen.
De student kan analyseren.
De student kan oplossingen uitwerken.
De student kan projectmatig werken.
De student kan vlot communiceren
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
geen
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- Andere: Tekentool
B. Verplichte leermiddelen
Cursustekst: Gegevensanalyse te koop bij Campinia of downloaden van Toledo
Toledo: Eisenanalyse en datamodellering
Software: Zelf te kiezen tekentool
.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- elektronisch leerplatform
- oefenpracticum
- projectwerk
B. Omschrijving
A. Types
- peer assessment
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
- praktische proef
- paper/werkstuk
- individuele taak
- projectwerk
B. Omschrijving
De evaluatie bestaat voor 40% uit "Permanente evaluatie" en voor 60% uit punten op een schriftelijk examen. De permanente evaluatie punten worden gegeven op individuele taken enerzijds en op projectwerk in team anderzijds. Voor dit laatste wordt een globaal punt gegeven dat vervolgens wordt gecorrigeerd door een peer assessment.
Hoe verloopt de permanente evaluatie? Zowel het proces als het product van de analyse van het PHP-project worden beoordeeld. Dit betekent:
- proces
- tijdigheid van tussentijdse opleveringen
- kwaliteit van tussentijdse opleveringen:
- Kritisch evalueren opmerkingen en bijsturen
- Creatief, vernieuwend, met zin voor initiatief
- Performant en functioneel
- Gebruiksvriendelijk en flexibel
- Rekening houden met bedrijfseconomische context en standaardisatie
- communicatie met interne opdrachtgever
- hoeveelheid, inhoud, wijze, ...
- communicatie met docent SA
- Assertief
- Verantwoordelijkheidszin en stressbestendig
- Kwaliteitsvolle redenering opbouwen
- product:
- kwaliteit van de INHOUD van het analyserapport (zie kwaliteit tussentijdse opleveringen)
- kwaliteit van de VORM van het analyserapport
Daarnaast worden ook tussentijds (kleinere) oefeningen gegeven die voorbereid moeten worden door de student. Een deel van de punten van permanente evaluatie staat ook op de kwaliteit van de oplossingen van deze oefeningen. Na elke evaluatie worden de beoordelingen op Toledo gezet.
Tijdens het schriftelijk examen wordt zowel de theoretische kennis getest als de praktische vaardigheden van datamodellering en functionele analyse.