Sociale vaardigheden en ethiek (2008-2009)

Effectief communiceren begint bij jezelf. Je hebt elementaire sociale vaardigheden nodig als basis voor de ontwikkeling van je beroepsvaardigheden. Dagelijks ga je om met allerlei mensen in allerlei situaties. Je kijkt naar mensen, je luistert en je reageert op wat er gebeurt, meestal zonder erbij na te denken. We hebben allemaal we een bepaalde stijl ontwikkeld, met eigen voorkeuren en eigenaardigheden. Mede daardoor verloopt de omgang met de ene al wat soepeler dan met een andere. Met sommigen kunnen we beter praten dan met anderen; sommigen begrijpen ons beter. Meestal loopt die dagelijkse omgang redelijk goed. Beroepsmatig met mensen omgaan vraagt een grote zorgvuldigheid. In je werk word je vaak niet - zoals dat wél gebeurt in de dagelijkse omgang - gecorrigeerd als je gedrag niet adequaat is. Toch hangt het mee van jouw gedrag af of je al dan niet tot overeenstemming kunt komen. 'Baat het niet, dan schaadt het niet', is een uitdrukking die in een beroepsmatige context vaak niet opgaat. Belangrijk is o.m. dat je elkaar kunt vertrouwen, elkaar in ieders situatie kunt begrijpen, elkaar kunt helpen ieders situatie te begrijpen; samen naar de doelmatigste oplossing kunt zoeken, voor jezelf kunt opkomen in wederzijds respect en tracht zoveel als mogelijk een voorbeeldfunctie te vervullen in je contacten. Daarnaast wordt er ook even aandacht besteeed aan ethiek. Vanuit een korte, algemene begrippenomschrijving proberen we de aandacht die duurzaam ondernemen steeds meer en meer krijgt, aan de hand van bedrijfsethische aspecten toe te lichten.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Oplossingen uitwerken.
  • C06 Communiceren.
  • C07 Eigen gedrag aanpassen.
  • C08 Kwaliteitsvol handelen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten kregen al een eerste aanzet tot persoonlijke ontwikkeling en sociale vaardigheden vanuit de studietrajectbegeleiding in het eerste jaar.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Lambrecht, Piet 2006 Sociale Vaardigheden, Etiek en Persoonlijke Ontwikkeling eigen cursus, niet gepubliceerd, Campinia Media KHK

C. Aanbevolen leermiddelen

Remmerswaal, Jan Handboek Groepsdynamica 2003, 6de herziene druk Nelissen B.V. Soest, ISBN 90 244 1648 5, 372p. Oudenhoven van, J.P. Sociale vaardigheden voor leidinggevenden 2006, 2de herziene druk Coutinho Bussum, ISBN-10: 90 469 0015 0, 189p.

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • individuele taak

B. Omschrijving

De vakdocent staat steeds ter beschikking om individueel toelichting te geven bij bepaalde onderdelen van de behandelde leerstof.
OA:
02240720
Code:
02240720
Vakcoördinator:
Piet Lambrecht
Semester:
2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands