Elektronica 2 (2008-2009)

-Blokschema versterker: - signaalbronnen - Ri, Ru - transfertfunctie

-Versterkerschakelingen met bipolaire transistoren - fundamentele schakelingen - h-parameters - signaalvervangingsschema - G.E.S. - G.C.S. (Darlingtonschakeling) : volledige studie

-Versterkerschakelingen met unipolaire transistoren - fundamentele schakelingen - y-parameters - signaalvervangingsschema - G.S.S. - G.D.S. : volledige studie

-Decibelmeting

-RC-filters: hoog- en laagdoorlaat - Verzwakkers

-Frequentie-afhankelijkheid van een versterker - frequentiekarakteristieken - vervorming - ruis - Meertrapsversterkers - koppeling tussen versterkertrappen - cascodeschakeling - verschilversterker

-Inleiding tot de operationele versterker - verschilversterker - praktische uitvoering: 741 - specificaties van de op-amp - Lineaire toepassingen van de operationele versterker - inverterende en niet-inverterende schakeling - spanningsvolger - sommeerversterker - inverterende versterker met verhoogde ingangsimpedantie - verschilversterker (instrumentatieversterker) - U/I-omvormer - integrator - differentiator - toepassingen - niet lineaire toepassingen van de operationele versterker - comparator

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Assisteren bij de ontwikkeling van elektronische-ICT systemen.
  • C02 Elektronische-ICT systemen testen.
  • C13 Onderhoudsproblemen in elektronische-ICT systemen oplossen.
Toelichting:
- De student kan de algemene werking en de eigenschappen van een versterker uitleggen en toepassen. - De student kan de basisschakelingen van versterkers met transistoren tekenen, uitleggen, berekenen en ontwerpen. - De student kan de basisschakelingen van junctiefetversterkers tekenen, uitleggen, berekenen en ontwerpen. - De student beheerst de kennis van decibelmeting en kan deze toepassen in oefeningen en grafieken. - student kan de mogelijke onvolmaaktheden aan versterkers uitleggen en toelichten - student beheerst de decibelmeting en kan deze toepassen in oefeningen en grafieken - student kan de inwendige werking van een opamp uitleggen en de specificaties van de op-amp interpreteren. - De student kan de werking van verschillende soorten koppelingen tussen versterkers tekenen, uitleggen en de de gepaste koppeling selecteren - De student kan de werking van lineaire basistoepassingen met operationele versterkers tekenen, uitleggen, berekenen en ontwerpen - De student kan de werking van niet- lineaire basistoepassingen met operationele versterkers tekenen, uitleggen, berekenen en ontwerpen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student heeft de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen: cursus elektronica 1°jaar

De student heeft de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd: basiskennis van elektriciteit: gelijkstroomtheorie, wisselstroomtheorie en basiskennis van elektronica: werking van diode, transistor en junctiefet

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Cursus elektronica 2 (3 delen) Frank De Schutter

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

Vragen stellen: rechtstreeks of via email en oefeningen op Toledo
OA:
05210303
Code:
05210303
Vakcoördinator:
Frank De Schutter
Semester:
1
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands