-Blokschema versterker: - signaalbronnen - Ri, Ru - transfertfunctie
-Versterkerschakelingen met bipolaire transistoren - fundamentele schakelingen - h-parameters - signaalvervangingsschema - G.E.S. - G.C.S. (Darlingtonschakeling) : volledige studie
-Versterkerschakelingen met unipolaire transistoren - fundamentele schakelingen - y-parameters - signaalvervangingsschema - G.S.S. - G.D.S. : volledige studie
-Decibelmeting
-RC-filters: hoog- en laagdoorlaat - Verzwakkers
-Frequentie-afhankelijkheid van een versterker - frequentiekarakteristieken - vervorming - ruis - Meertrapsversterkers - koppeling tussen versterkertrappen - cascodeschakeling - verschilversterker
-Inleiding tot de operationele versterker - verschilversterker - praktische uitvoering: 741 - specificaties van de op-amp - Lineaire toepassingen van de operationele versterker - inverterende en niet-inverterende schakeling - spanningsvolger - sommeerversterker - inverterende versterker met verhoogde ingangsimpedantie - verschilversterker (instrumentatieversterker) - U/I-omvormer - integrator - differentiator - toepassingen - niet lineaire toepassingen van de operationele versterker - comparator
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Assisteren bij de ontwikkeling van elektronische-ICT systemen.
- C02 Elektronische-ICT systemen testen.
- C13 Onderhoudsproblemen in elektronische-ICT systemen oplossen.
Toelichting:
- De student kan de algemene werking en de eigenschappen van een versterker uitleggen en toepassen. - De student kan de basisschakelingen van versterkers met transistoren tekenen, uitleggen, berekenen en ontwerpen. - De student kan de basisschakelingen van junctiefetversterkers tekenen, uitleggen, berekenen en ontwerpen. - De student beheerst de kennis van decibelmeting en kan deze toepassen in oefeningen en grafieken. - student kan de mogelijke onvolmaaktheden aan versterkers uitleggen en toelichten - student beheerst de decibelmeting en kan deze toepassen in oefeningen en grafieken - student kan de inwendige werking van een opamp uitleggen en de specificaties van de op-amp interpreteren. - De student kan de werking van verschillende soorten koppelingen tussen versterkers tekenen, uitleggen en de de gepaste koppeling selecteren - De student kan de werking van lineaire basistoepassingen met operationele versterkers tekenen, uitleggen, berekenen en ontwerpen - De student kan de werking van niet- lineaire basistoepassingen met operationele versterkers tekenen, uitleggen, berekenen en ontwerpen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De student heeft de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen: cursus elektronica 1°jaar
De student heeft de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd: basiskennis van elektriciteit: gelijkstroomtheorie, wisselstroomtheorie en basiskennis van elektronica: werking van diode, transistor en junctiefet
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Cursus elektronica 2 (3 delen) Frank De Schutter
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
Vragen stellen: rechtstreeks of via email en oefeningen op Toledo