Voedselketen
Wetgevend kader
Gevaren van levensmiddelen
Goede Hygiënische praktijken
Productbeheer
HACCP
Normen en systemen
ISO 9000
Kwaliteitsdocumenten
BRC en andere systemen
ISO 22000
Toepassingen: Flandria, OVOCOM, Certus, IKM, ...
A. Algemene competenties
- 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
- 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 06. Kunnen samenwerken in een multidisciplinaire omgeving
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C02 Gedetailleerde kennis hebben, geïnspireerd door de nieuwste ontwikkelingen van de discipline.
- C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
De studenten kunnen de voedselketen en de interacties tussen de verschillende actoren beschrijven.
De studenten kunnen de kernelementen van de relevante wetgeving bespreken.
De studenten ontwikkelen een visie op de voedselveiligheid en de belangrijke invloedsfactoren voor veilig voedsel.
De studenten kunnen een HACCP plan lezen en de belangrijkste elementen aangeven. De studenten kunnen een HACCP plan opstellen.
De studenten kunnen de verschillende kwaliteitssystemen beschrijven en de krachtlijnen synthetiseren.
De student toont inzicht in de noodzaak, de opbouw, de toepassingen en beperkingen van systemen en normen voor kwaliteit en veiligheid.
De student kan een nieuw of onbekend systeem globaal beschrijven en beoordelen naar opbouw en inhoud.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Claes Johan, 2004, Voedselveiligheid. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel (afdruk van presentaties).
C. Aanbevolen leermiddelen
Voorbeelden van HACCP plannen uit de voedingsindustrie
Video's over hygiëne, HACCP en ISO normering (beschikbaar in de mediatheek).
C. Quittet en H. Nelis, 1999. HACCP voor KMO en vakman. Les Presses Agronomiques de Gembloux, Gembloux
A. Types
B. Omschrijving
De student maakt in een HACCP team een (deel van een) HACCP plan op.
A. Types
B. Omschrijving
Het mondeling examen met schriftelijke voorbereiding bestaat uit twee delen: enerzijds de individuele bespreking van de voorbereide HACCP oefening en anderzijds een aantal open vragen. Voor de open vragen mogen de studenten gebruik maken van een ter beschikking gestelde begrippenlijst, waardoor een overvloedig memoriseren wordt vermeden en de aandacht voldoende wordt gefocust op het inzicht in de systemen.