-actualiteiten in officiële documenten
-werkvormen bij het geven van lessen actualiteit
-kritische kijk op wederkerende actuele gebeurtenissen
-politieke vorming op school
-politieke vorming, die inspeelt op de houding van jongeren t.a.v. politiek
-stappenplan voor het uitwerken van een PAV-thema
-kijkwijzer om thema's door te lichten en bij te sturen
-criteria vanuit de verschillende opleidingsmodules
-gebruiksmogelijkheden van ICT in PAV
-evaluatiemethoden en doelenrapport voor PAV
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
De student kan
-activiteiten opstellen om leerlingen met actualiteiten te laten kennismaken
-een thema uitwerken
-een verwerkingsmap voor leerlingen en een handleiding voor de leerkracht samenstellen waarin coöperatief leren als werkvorm en ICT als middel gebruikt worden
-de vorderingen van de leerlingen, zowel proces als product, competentiegericht evalueren en hierover rapporteren
-aan de hand van een kijkwijzer een thema doorlichten en bijsturen
-politieke vorming geven aan bso-leerlingen in de vorm van een leeravontuur, dat met behulp van ict werd vormgegeven
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Een referentiekader om actualiteiten te kunnen plaatsen, zoals in het eerste jaar pav wordt aangeboden, is aangeraden.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
cursus Marc Keersmaekers, Themamap.
cursus Marc Keersmaekers, Actualiteiten met BSO-leerlingen.
cursus Marc Keersmaekers, ICT met leerlingen.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- discussieseminarie
- Andere: videobespreking
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
100
|
taken
|
|
|
100
|
taken
|