De cultureel-maatschappelijk component spitst zich toe op de extra-murosactiviteiten in Engeland, Frankrijk en Weimar tijdens de maand mei. Bij deze activiteiten krijgt de student de gelegenheid om zich verder te verdiepen in de cultureel-maatschappelijke achtergronden van deze onderscheiden historisch-geografische entiteiten. In de loop van het academiejaar zal de student de actualiteit voor wat betreft het respectievelijke reisdoel permanent opvolgen en hierover op geregelde tijdsstippen rapporteren op 'actualiteit.org'. Hij/zij zal hierbij een bijzondere aandacht aan de dag leggen voor pedagogische en onderwijsgerelateerde problematieken in de genoemde bestemmingen binnen een Europese context.
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
1. Als cultuurparticipant: 1.1 Je scherpt de vaardigheden omtrent CuVo & MaVo, verworven in het eerste en tweede jaar, verder kritisch aan; 1.2 Je volgt actuele ontwikkelingen en je toetst deze aan bevindingen opgedaan bij de reis in mei; de opgedane ervaringen krijgen een schriftelijke neerslag in een kritisch verslag; de website "www.actualiteit.org" blijft onverkort als referentiewebsite gelden. 2. Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: 2.1 Je doet dit alles in de eerste plaats met het oog op praktijken waaruit blijkt dat (onderwijs-)diversiteit in een Europese context geen loos begrip is.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Culturele en maatschappelijke vorming: permanent de actualiteit (leren) opvolgen. Oog hebben en appreciatie opbrengen voor culturele diversiteit.
A. Type
- materiaal op WWW
- Andere: culturele 'verwondering' bij de reis
B. Verplichte leermiddelen
Culturele en maatschappelijke vorming: -Zelf verworven informatie omtrent de culturele diversiteit tijdens de reis
C. Aanbevolen leermiddelen
"www.actualiteit.org"
A. Types
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
- Andere: Uitstap naar het buitenland
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- paper/werkstuk
B. Omschrijving
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
|
|
100 |
Permanente evaluatie |
100 |
Taak |
|
|