Culturele en maatschappelijke vorming (2008-2009)

De cultureel-maatschappelijk component spitst zich toe op de extra-murosactiviteiten in Engeland, Frankrijk en Weimar tijdens de maand mei. Bij deze activiteiten krijgt de student de gelegenheid om zich verder te verdiepen in de cultureel-maatschappelijke achtergronden van deze onderscheiden historisch-geografische entiteiten. In de loop van het academiejaar zal de student de actualiteit voor wat betreft het respectievelijke reisdoel permanent opvolgen en hierover op geregelde tijdsstippen rapporteren op 'actualiteit.org'. Hij/zij zal hierbij een bijzondere aandacht aan de dag leggen voor pedagogische en onderwijsgerelateerde problematieken in de genoemde bestemmingen binnen een Europese context.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
1. Als cultuurparticipant: 1.1 Je scherpt de vaardigheden omtrent CuVo & MaVo, verworven in het eerste en tweede jaar, verder kritisch aan; 1.2 Je volgt actuele ontwikkelingen en je toetst deze aan bevindingen opgedaan bij de reis in mei; de opgedane ervaringen krijgen een schriftelijke neerslag in een kritisch verslag; de website "www.actualiteit.org" blijft onverkort als referentiewebsite gelden. 2. Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: 2.1 Je doet dit alles in de eerste plaats met het oog op praktijken waaruit blijkt dat (onderwijs-)diversiteit in een Europese context geen loos begrip is.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Culturele en maatschappelijke vorming: permanent de actualiteit (leren) opvolgen. Oog hebben en appreciatie opbrengen voor culturele diversiteit.

A. Type

  • materiaal op WWW
  • Andere: culturele 'verwondering' bij de reis

B. Verplichte leermiddelen

Culturele en maatschappelijke vorming: -Zelf verworven informatie omtrent de culturele diversiteit tijdens de reis

C. Aanbevolen leermiddelen

"www.actualiteit.org"

A. Types

  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • Andere: Uitstap naar het buitenland

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

 
1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100 Permanente evaluatie 100 Taak

 
OA:
11261501
Code:
11261501
Vakcoördinator:
Bart Staes
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands