Een laagspanningsinstallatie voor een klein bedrijf wordt ontworpen : eerst d.m.v. het opstellen van een werkblad en door het gebruik van catalooggegevens, achteraf d.m.v. een daarvoor specifiek softwareprogramma. De bedoeling is de werkwijze en vooral de achtergrond van deze problematiek te kunnen inschatten. Tijdens het ontwerp komen achtereenvolgens aan bod: vermogenbalans en ontwerp van de vermogenverdeling, kabelberekening (warmte, spanningsverlies), berekenen van de beveiliging (kortsluitberekening, filiatie, selectiviteit), personenbeveiliging, controles (minimale kortsluitstroom, uitschakeltijd).
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
Om een elektrische installatie te kunnen berekenen moet de student kritisch over een installatie en haar uitbating kunnen redeneren: het is immers onmogelijk om een steeds veranderend iets juist te berekenen. De uitgebreidheid, de veranderende reglementering en aanbod van toestellen vereisen een mentaliteit van up-to-date houden.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
Toelichting:
De opstelling van een vermogenbalans (het aantal gebruikers, het aantal verschillende soorten gebruikers, de simultaniteit en de gebruiksfactor van de gebruikers) vereist van de student dat hij rekening houdt met een onzekerheid of zijn berekening van de installatie wel voldoet aan de gestelde eisen. Hij moet daartoe open staan voor de steeds verschillende technische eisen maar ook zeker voor de eisen gesteld door de bouwheer en de gebruikers.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C02 Gedetailleerde kennis hebben, geïnspireerd door de nieuwste ontwikkelingen van de discipline.
- C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
Toelichting:
De student heeft inzicht in de opbouw van een laagspanningsinstallatie in een groot gebouw en kan dit inzicht vertalen naar een praktisch ontwerp. De student kan opgedane kennis combineren met gegevens van fabrikanten om te komen tot een bruikbaar en gefundeerd resultaat. De student moet keuzen kunnen maken en, als er geen optimale oplossing is, een voor hem aanvaardbare en verdedigbare keuze kunnen maken. Het berekenen van een elektrische installatie vergt als voorkennis een uitgebreide kennis van de elektriciteit en zijn componenten maar vergt ook het rekening houden met de wijze waarop deze installatie gebruikt wordt.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- Andere: catalogi, software ecodial
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
cursus 'Berekenen van laagspanningsinstallatie', Jacobs Victor, 2006, zelf uitgegeven publicatie
A. Types
B. Omschrijving
De cursus wordt verdeeld in 2 delen. Het grootste gedeelte omvat het ontwerp van een installatie d.m.v. formules, vuistregels en praktische uitwerking aan de hand van catalogi van een bepaalde fabrikant. Een kleiner gedeelte omvat het ontwerp van een installatie d.m.v. kant en klare software. Het voordeel van deze gecombineerde werkwijze is dat de studenten beter de achtergrond kennen van het programma en waarden/fouten beter kunnen inschatten.
A. Types
- schriftelijk examen
- open boek
- aan de computer
B. Omschrijving
Op het einde van het academiejaar worden 2 testen gehouden. De eerste test vraagt het ontwerp van een (kleine) installatie d.m.v. catalooggegevens. Bij de tweede test gebruikt de student de computer om een installatie te ontwerpen.
De docent geeft bij elke stap van het ontwerp een theoretische inleiding. Dan is het aan de studenten om de berekening van het ontwerp verder aan te vullen. De docent blijft stand-by om verdere problemen te helpen oplossen.