Praktijkatelier deel 2 (2008-2009)

In het opleidingsonderdeel 'praktijkatelier deel 2' staan geïntegreerde en praktijkgerichte opdrachten centraal. De eerste opdracht daagt de studenten uit om een krachtige leeromgeving te creëren. Bij deze opdracht werken de studenten activerende werkvormen, aangepast didactisch materiaal en relevante evaluatie-opdrachten uit. Daarnaast dienen de studenten bij de uitwerking van de opdracht rekening te houden met mogelijke verschillen binnen en tussen de vooropgestelde doelgroepen.

In een tweede opdracht realiseren de studenten vakoverstijgende projecten op het niveau van leerlingen secundair onderwijs.

Tot slot krijgen de studenten in dit opleidingsonderdeel de kans zich te bekwamen in het omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkheden.

Deze opdrachten worden onder begeleiding van docenten uitgevoerd en dienen als voorbereiding op de stage in het tweede en derde opleidingsjaar.

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:

Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan de student krachtige leeromgevingen ontwerpen, rekening houdend met de eigenheid van de doelgroep en met de verschillen binnen de doelgroep. De student kan hierbij op een adequate manier producten en processen van leerlingen evalueren. De student kan een vakoverschrijdend project opzetten.

Als opvoeder kan de student een aangenaam leerklimaat creëren, en voor risicoleerlingen een gedifferentieerde onderwijsaanpak hanteren. De student kan op een aangepaste manier omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en leerlingen met gedragsmoeilijkheden.

Als organisator kan de student een doordachte organisatie uitwerken voor krachtige leeromgevingen zoals projecten.De student wendt als innovator-onderzoeker vernieuwende elementen aan bij het opzetten van krachtige leeromgevingen. Het uitwerken van de opdrachten gebeurt in groep waarbij de student als lid van een schoolteam overleg kan plegen met teamleden en de gemaakte afspraken kan naleven.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op WWW
  • Andere: didactisch materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Eindbeoordeling:  100% op basis van opdrachten en feedback bij deze opdrachten (buiten examenperiode).

3e zittijd: eindbeoordeling (juni) wordt voor 50% behouden voor de eindbeoordeling in de derde zittijd; overige 50% wordt beoordeeld via een mondeling examen.

 

Coaching door docenten
OA:
10256710
Code:
10256710
Vakcoördinator:
Ilse Nijsmans
Semester:
1+2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands