Pedagogisch-didactische vorming deel 2 (2008-2009)

1. Procesgericht werken 2. Visies op opvoeding

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen heeft de student een referentiekader om procesgericht te werken, gericht op de vorming van de leerlingen. Als opvoeder onderkent de student het belang van een ervaringsgerichte dialoog en welbevinden in het creëren van een positief leefklimaat. De student kent verschillende invalshoeken om aan deze aspecten te werken. De student heeft inzicht in een emancipatiegerichte onderwijsstijl en kan deze toepassen op een casus. Hij expliciteert en nuanceert zijn visie over opvoeding en kinderen (jongeren). Als inhoudelijk expert ontwikkelt de student een eigen onderwijsvisie en hij kan deze situeren binnen de grote psycho-pedagogische stromingen. Als lid van de onderwijsgemeenschap: De student neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema's.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

Onuitgegeven cursusmateriaal docent Leermiddelen op Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

onderwijstijdschrift Klasse

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • Andere: video

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
90 schriftelijk examen 100 schriftelijk examen
10 permanente evaluatie
coaching
OA:
11267940
Code:
11267940
Vakcoördinator:
Els Van Gorp
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands