Didactische ateliers deel 1 (2008-2009)

In dit opleidingsonderdeel verwerft de student met de nodige ondersteuning basisvaardigheden die hij/zij nodig heeft in de klaspraktijk (observeren, lessen voorbereiden, eenvoudige werkvormen hanteren, betrokkenheid verhogen). In kleinere groepen en in gestructureerde situaties oefent de student deelcompetenties die nodig zijn om in de meer complexe situatie van het hele klasgebeuren goed te functioneren. Dit veronderstelt een geïntegreerde aanpak waarin alle leerdomeinen een plaats krijgen. Ze zijn een directe voorbereiding op stage en helpen om met meer zelfvertrouwen de eerste stappen in het "lesgeven" te zetten.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
Toelichting:

FG 1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.

1.1. De student kan de beginsituatie bepalen.

1.2. De student kan doelstellingen kiezen en formuleren.

1.3.De student kan leerinhouden-ervaringen selecteren.

1.4. De student kan leerinhouden-ervaringen structureren.

1.5.De student kan gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.

1.6. De student kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.

1.7.De student kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep.

1.8. de student kan observatie/evaluatie voorbereiden.

FG 2. Opvoeder

2.1. De student kan een positef leefklimaat creëren voor leerlingen in de groep en in de school.

2.2.De student kan emancipatie van de leerling bevorderen.

2.3.De student kan het fysiek en geestelijk welzijn bevorderen.

FG 3 Inhoudelijk expert

3.2.  De student kan kennis en vaardigheden met betrekking tot de leergebieden aanwenden.

FG 4  Organisator

4.1. De student kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.

4.4. De student kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.

  

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Onuitgegegen cursus docenten 1 Balo

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • bedrijfsbezoeken
  • Andere: extra muros opdrachten

B. Omschrijving

Begeleid zelfstandig leren in groep , team en/of  individueeel : opdrachten in verband met observatie, lesvoorbereiding, betrokkenheidsverhogende factoren, leermiddelen en eenvoudige werkvormen.

Extra muros-opdrachten in verband met observatie en betrokkenheidsverhogende factoren.

Praktisch werk in verband met leermiddelen, werkvormen en betrokkenheidsverhogende factoren.

Individuele opdrachten : het maken van een lesvoorbereiding.

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • individuele taak
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Permanente evaluatie : opdrachten en praktisch werk in groep of team onder begeleiding van docenten : 55%  

Individuele opdracht : lesvoorbereiding : 30%

Presentatie met mondelinge verdediging : 15%

 

Elk atelier wordt ingeleid door een docent. Bij de uitvoering van de groepsopdrachten zijn overlegmomenten en/of  feedbackmomenten  met een docent voorzien.

 

OA:
10250051
Code:
10250051
Vakcoördinator:
Leen Van Hove
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands