Onderwerpen die aan bod komen:
Reflecteren n.a.v. opgedane stage-ervaringen.
Doelgericht studeren (studievaardigheden, leerstijlen).
"Wie ben ik?" (Kern)kwaliteiten, vervormingen ... bij de student.
Groepsvorming binnen leergroep- en klasgebeuren.
Zicht krijgen op de leraar en de competenties.
Persoonlijke coaching en opvolging van de student.
A. Algemene competenties
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C07 Lid van schoolteam.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
Organisator De student kan - een gestructureerd werkklimaat bevorderen - administratieve taken correct uitvoeren. Innovator en onderzoeker De student kan - met de hulp van een systematische reflectiemethode - zijn eigen leren in de opleiding en in beperkte mate ook reeds zijn eigen functioneren in de beroepspraktijk kritisch analyseren en gericht bijsturen. De student kan - uit uitwisseling van ervaringen en bevindingen met medestudenten - zinvolle conclusies trekken voor het eigen leren en functioneren. De student kan - onder begeleiding- een persoonlijk leertraject opstellen om gericht te werken aan taken en werkpunten en neemt de verantwoordelijkheid op om dit leertraject ook effectief uit te voeren. Lid van een schoolteam De student kan- zijn pedagogische en didactische aanpak bespreekbaar maken in team. Lid van de onderwijsgemeenschap De student kan -onder begeleiding- reflecteren over het beroep van leraar en de plaats van de leraar in de samenleving.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen specifieke voorkennis vereist.
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Onuitgegeven cursus docenten
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
Individuele begeleidingsgesprekken
Individuele- en groepsopdrachten, groepsdiscussies
In een leergroep (van ongeveer 15 ) wordt er gedurende 11 sessies stilgestaan bij de eigen leerweg en de groeiende bekwaamheid tot leraar. De studenten leren van en met elkaar, samen met de leerbegeleider. Deze docent is coach: een vertrouwensfiguur en een deskundige wegwijzer.
Een aantal initiatieven, gericht op studiebegeleiding en informatievoorziening:
-introductie in het opleidingsconcept en de verwachtingen tav studenten
-Hoe kan ik doelgericht studeren en efficiënte leermethoden hanteren?
-examenbesprekingen
...
Groepssessies olv een leerbegeleider. We reflecteren over:
- Hoe beleef ik mijn relaties met anderen en hoe gedraag ik mij in groep?
- Hoe sta ik voor de klas? Wat zijn mijn sterke en zwakke kanten in mijn manier van lesgeven?
- Hoe werk ik gericht aan mijn lerarencompetenties?
Reflectie online
A. Types
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
|
|
70 |
Permanente Evaluatie |
50 |
Permanente Evaluatie (dus 70% van PE wordt meegenomen) |
|
|
30 |
Mondeling Examen |
50 |
Mondeling Examen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Voor elke student is er 2x een Individueel coaching-gesprek en verdere Individuele gesprekken op vraag.
- Bij het begin van het 2
e sem. exemplarische bespreking van een logboek.
- Tijdens de groepssessies worden onder begeleiding inhouden en vaardigheden ingeoefend.