Stages miv portfolio, supervisie, introductie en evaluatie (2008-2009)

Iedere student komt in het eerste opleidingsjaar op een afdeling geriatrie en een afdeling geneeskunde/heelkunde.

De studenten worden op deze diensten geïntroduceerd.

De stages worden geëvalueerd volgens de competentielijst.

Daarnaast neem je per stageperiode deel aan supervisiesessies die je helpen om over problemen/ervaringen op stage te reflecteren.

Elke stageperiode moet je voorbereiden met het invullen van een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP).

De evaluatie van de stage zal gebeuren op basis zelfevaluaties en dagelijkse feedback van mentoren, experten en stagebegeleider (verkregen uit leer- en/of werkbegeleiding).

In het portfolio worden studenten aangezet om via opgegeven werkstukken hun persoonlijke ontwikkeling te expliciteren.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
  • BC03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.
  • BC04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
  • BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
  • BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
  • BC13 De zorg organiseren en coördineren.
  • BC14 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
  • BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
  • BC17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team.
  • BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
  • BC20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep.
  • BC21 Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg.
Toelichting:

De student is zich bewust van zijn eigen waarden en normen en hoe die het handelen beïnvloeden

De student toont de bereidheid om de beroepsspecifieke basisattituden verder te ontwikkelen

De student bouwt een professionele relatie op vanuit een holistische mensvisie

De student verleent verantwoorde verpleegkundige zorg op maat

De student bouwt een intradisciplinaire relatie op en werkt samen in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen

De student bouwt een interdisciplinaire relatie op en werkt samen in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen

De student organiseert en cöordineert de zorg voor de individuele patiënt

De student onderkent het belang en het nut van verpleegkundig wetenschappelijk ontwikkelen

De student is bereid zich voortdurend bij te scholen en zich professioneel te ontwikkelen

De student analyseert kritisch verpleegkundige handelingen en past ze aan aan nieuwe inzichten

De student is zich bewust van zijn eigen waarden en normen en hoe die het handelen beïnvloeden

De student toont de bereidheid om de beroepsspecifieke basisattituden verder te ontwikkelen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België. Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.

A. Type

  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Stagebundel, 2008-2009. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen,Lier

Bundel supervisie 1 ste jaar, 2008-2009. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen,Lier

Bundel Trajectbegeleiding, 2008-2009. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen,Lier

Introductiemappen op TOLEDO

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • stage

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Werkbegeleiding Leerbegeleiding Supervisie
OA:
07281090
Code:
07281090
Vakcoördinator:
Marc Pairoux
Semester:
1+2
Studiepunten:
13
Onderwijstaal:
Nederlands