Neonatologie en postpartale zorg (2008-2009)

THEORETISCHE EN PRAKTISCHE ASPECTEN VAN HET NORMALE POSTPARTUM. Dit vak vertrekt vanuit de fysiologie van het normale postpartum met als doel de kraamvrouw zorg op maat te kunnen verstrekken. Het behelst alle inhouden die noodzakelijk zijn om de totale verantwoordelijkheid te nemen in de opvolging van een normaal postpartum, inclusief de fysiologie van de borstvoeding. NEONATOLOGISCHE ZORG Dit vak handelt over de observatie en de verzorging van de pasgeboren inclusief de eerste zorgen na de geboorte. Het handelt zowel over de dagelijkse zorgen en observatie van de pasgeborene en zuigeling als over de voeding van de zuigeling. Ook de toediening van medicatie komt aan bod.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De vroedvrouw heeft een fundamentele grondhouding van echtheid, empathie en onvoorwaardelijk respect.
  • C04 De vroedvrouw beschikt over sociale en communicatieve vaardigheden die haar in staat stellen respectvol om te gaan met individuele noden ongeacht de culturele en maatschappelijke achtergronden van de zorgvrager.
  • C05 De vroedvrouw beschikt over de competentie cliënten op een professionele manier te coachen en te begeleiden. Dit impliceert dat zij hen kan stimuleren, motiveren en feedback kan geven en ontvangen. Zij doet dit met respect voor de persoon binnen het kader van de processen die deze persoon doormaakt.
  • C06 De vroedvrouw heeft expliciete aandacht voor het belang en de betekenis van natuurlijke fysiologische processen tijdens de zwangerschap, de bevalling en de postnatale periode. Het is haar opdracht deze op een adequate wijze te beschermen, te observeren, te analyseren en het verdere verloop ervan in te schatten.
  • C07 De vroedvrouw is in staat de behoeften en verwachtingen van de cliënt in onderlinge dialoog te detecteren en te analyseren. Hierbij aansluitend kan zij de nodige informatie geven zodat de cliënt tot een bewust geïnformeerde keuze komt omtrent de te volgen benaderingswijze. Deze keuze dient door de vroedvrouw respectvol te worden benaderd.
  • C12 De vroedvrouw beschikt over de competenties om zich via vakliteratuur permanent bij te scholen; daarenboven is zij zich terdege bewust van het belang van wetenschappelijk onderzoek en kan zij de impact hiervan adequaat plaatsen binnen de beroepsuitoefening.
  • C17 De vroedvrouw is positief kritisch ingesteld om eigen handelen en dat van het team in vraag te stellen.
Toelichting:
- De studenten kunnen hun cliënten op een professionele manier coachen en begeleiden. Dit impliceert dat zij hen kunnen stimuleren, motiveren en feedback kunnen geven en ontvangen. Zij doet dit met respect voor de persoon binnen het kader van de processen die deze persoon doormaakt. - De studenten vervolmaken de volgende beroepsattituden: accuratesse, contactbereidheid, resultaatgerichtheid, zin voor initiatief en empathie die belangrijk zijn om cliënten op een professionele manier te begeleiden/coachen. - De student zal, vertrekkende vanuit respect voor het individu, onbevooroordeeld zorg verlenen aan de cliënt. - De studenten kennen het belang en de betekenis van natuurlijke fysiologische processen tijdens de zwangerschap, de bevalling en de postnatale periode. Het is hun opdracht deze op een adequate wijze te beschermen, te observeren, te analyseren en het verdere verloop ervan in te schatten. - De studenten kunnen adekwate zorg verlenen op maat, ze kunnen vanuit een holistisch referentiekader, de noodzakelijke, accurate en multidimensionele zorg verlenen aan de cliënt. Zij zijn in staat deze zorg aan te passen aan de levensfase van de cliënt. - De studenten kunnen functioneren als TEAMLID. Ze kunnen participeren in een multidisciplinaire samenwerking op micro-, meso- en macroniveau, waarbij professionaliteit, kwaliteit en continuïteit van de zorg centraal staan: ze kunnen overleggen en beschikken over het inschattingsvermogen om de cliënt door te verwijzen wanneer nodig.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België. Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Christoffersen, G. en Lippens, K. (2007). Theoretische en praktische aspecten van het normale postpartum. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar van de opleiding Bachelor in de Vroedkunde, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Gezondheidszorg Lier. Christoffersen, G. en Lippens, K. (2007). Theoretische en praktische aspecten van het normale postpartum: stappenplannen en checklists. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar van de opleiding Bachelor in de Vroedkunde, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Gezondheidszorg Lier. Weijers-Teerling, M.G.L.C. (2001). Borstvoeding Handleiding van de zorgverlener. Lemma. Geerdens, L., Gooris, F. (2003). Normale baring en kraambed. Antwerpen-Appeldoorn: Garant. Leysens, Ga. (2007). Neonatologische zorg + stappenplannen. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar van de opleiding Bachelor in de Vroedkunde, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Gezondheidszorg Lier.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • labo en werkcollege
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • praktische proef

B. Omschrijving

OA:
07280040
Code:
07280040
Vakcoördinator:
Gaston Leysens
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands