In het tweede jaar zetten bestuderen we samenlevingsvraagstukken vanuit een sociaal-economisch perspectief. Centraal staan organisaties uit de sociale economie. Het zijn organisaties die continu op zoek zijn naar een evenwicht tussen sociale en economische doelstellingen, en in de eerste plaats streven naar maatschappelijke winst. De sociale economie hanteert een waardepatroon waarbij de werknemer en duurzaamheid centraal staan en het economische gebeuren als een hefboom wordt gezien voor het creëren van maatschappelijke meerwaarde. We bestuderen de werking van deze organisaties in de context van arbeidsmarktreïntegratie en creatie van werkgelegenheid, economische groei, duurzame ontwikkeling en globalisering. De doelstellingen en activiteiten van de sociale economie vormen met andere woorden het snijpunt van waaruit we actuele sociaal economische vraagstukken gaan analyseren. We leggen de link naar het socio-economische beleid en het individueel handelen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C05 De MA handelt vanuit een kritische reflectie op de wisselwerking tussen het eigen werk, het werkveld en het breder maatschappelijk kader.
Toelichting:
De MA houdt in zijn handelen rekening met de maatschappelijke betekenis van zijn werk vanuit een sociaal economisch perspectief. Hij is zich bewust van de maatschappelijke en sociaal economische betekenis van zijn handelen en zijn werk en ontwikkelt zijn handelen en zijn werk in het perspectief van de sociaal economische realiteit.
Concreet betekent dit dat de MA sociale veranderingen kan kaderen op het snijvlak van mens en samenleving, op micro-, meso- en/of macrovlak en vanuit een sociaal economisch perspectief. Hij/zij kan zich oriënteren op literatuur die, vanuit één of meerdere disciplines, menselijke en maatschappelijke problemen kadert en analyseert. Hij/zij kan actuele sociaal-economische vraagstukken analyseren alsook reflecteren over de wisselwerking en samenhang met de praktijk van het sociale werk.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Voorkennis : inzicht in de basiscomponenten van het economisch systeem, op basis van de cursus eerste jaar. In het tweede jaar worden de verschillende bouwstenen met elkaar in verband gebracht.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
De Cnuydt, I. & De Velder, S. Economie Vandaag 2007 (Academia Press 2007)
Deferme, G. & Seynaeve, K. Werkboek 'Werkgelegenheid en Sociale Economie' Niet gepubliceerde cursus,KHK, Geel 2007
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
- paper/werkstuk
B. Omschrijving
Met vragen m.b.t. de cursus of andere kunnen de studenten steeds beroep doen op de docente, tijdens de lesmomenten (voor of na de les), via email, of - indien nodig - tijdens een individuele afspraak. |
|