Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: - De student kan doelgerichte activiteiten voorbereiden voor de drie ontwikkelingsdomeinen (psychosociaal, sensomotorisch en cognitief). De student kan bij de activiteiten doelen formuleren aan de hand van het Ontwikkelingsplan. - De student kan een belangstellingscentrum op een ervarings- en ontwikkelingsgerichte manier uitwerken. - De student kan een grondige lesvoorbereiding maken waarbij kleuters op verscheidene niveaus geprikkeld kunnen worden: morgenritueel, contactspel, huishoudelijke activiteit, vertellen-voorlezen, kringspel, gezelschapsspel, beeldende activiteit, ritmiek, zintuiglijk spel, bewegingsactiviteit, waarneming, raadselspel, aanbod voor getalbegrip, aanbod voor classificeren en seriëren, prentkijken. Opvoeder: - De student kan een positief leefklimaat creëren voor de kleuters vanuit een ervaringsgerichte basishouding. Inhoudelijk expert: - De student kent de ontwikkelingslijnen voor de sensomotorische, psychosociale en cognitieve ontwikkeling. - De student kan het ervaringsgericht begrippenkader beheersen en integreren in zijn manier van kijken naar kleuters. Organisator: - De student kan een adequate organisatie bedenken voor activiteiten om de psychosociale, sensomotorische of cognitieve ontwikkeling te stimuleren. - De student kan een gestructureerd speel- en leerklimaat bevorderen vanuit de basisprincipes van het EGKO. |
Je beschikt over de algemene competenties van een Bachelor.
Bertrands, E.& Florquin, V;(2003), Speelkriebels voor kleuters; een ontwikkelingsgerichte kijk op bewegingsspelen, Leuven:Acco
Buts, L., Decock, E., Tutenel, P., & Vreys, J. (2006). Werken met (gevoelsgeladen) verhalen in de kleuterklas. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Buts, L. (2007). Kringgesprek. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Buts, L. (2007). Gezelschapsspel.Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
De Busser, A. (2007). Morgenritueel en contactspel. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
De Busser, A. (2007). Dagelijkse rituelen. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
De Busser, A., & De Bie , L. (2007). Didactiek van huishoudelijke activiteiten en eetmoment.Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Decock, E., Fransen, R. & Vreys, J. (2007). Verhalen in de kleuterschool. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
Erkende Instantie r.-k. Godsdienst. (2001). Werkkplan Rooms-Katholieke Godsdienst voor het katholiek kleuteronderwijs in Vlaanderen. Brussel: LICAP.
Fransen, R. (2008). Psychosociale en morele ontwikkeling. Deel: Morele ontwikkeling. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
Fransen, R.. (2008). Basisbehoeften: verwondering en verbondenheid. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
Janssens, I. (2000). Wiskundige initiatie voor kleuters: Classificeren en seriëren. Mechelen:Wolters-Plantyn.
Janssens, I. (2000). Wiskundige initiatie voor kleuters: Getallen. Mechelen: Wolters-Plantyn
Laevers, F., & Depondt, L. (2004). Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs. Leuven: CEGO.
Van den Bergh, I., & Buts,L.. (2008). Psychosociale en morele ontwikkeling. Deel: psychosociale ontwikkeling. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
VVKBaO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002)
. Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijsOp regelmatige basis zijn er coachingsmomenten voor:
- begeleiding bij het leerproces
- toelichting algemene kaders
- begeleiding bij zelfstudie-opdrachten
- tussentijdse bespreking van het geleverde werk
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
100% | Permanente evaluatie: LOGBOEK |
100% | Permanente evaluatie: LOGBOEK |