Fysica (2008-2009)

Vaktheorie: - Elektriciteit - Elektromagnetisme - Topics: een keuze door de student uit ... trillingen en golven, radioactiviteit, relativiteit, kwantummechanica, deeltjesfysica, halfgeleiders. Vakdidactiek: - Conceptuele fysica: constructivisme, leerlingendenkbeelden - Evaluatie in het fysicaonderwijs - Jaarplan opstellen - Handboek fysica beoordelen - Didactische noten uit de cursus - Didactische aspecten van proeven en practica.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen ... kan de student leerlingendenkbeelden opsporen en zo nodig aanpassen of ombuigen. De student kan degelijke toetsen opstellen en practica evalueren. Als inhoudelijk expert ... beheerst de student de inhoud, hierboven opgesomd. Hij kan de wetenschappelijke modellen, principes en wetten van de achtergrondleerstof interpreteren en situeren in het bouwwerk van de fysica. De student gebruikt consequent de wetenschappelijke onderzoeksmethode in al zijn didactische opdrachten. Hij kan vlot experimenten uitvoeren, gericht op de te onderwijzen leerstof. Voor een aantal experimenten kan hij de PC gebruiken. De student kan zelfstandig een topic uitwerken die de fysica uitbreidt naar een kader, dat ruimer is dan de leerstof lager SO. Hij kan hierover een boeiende presentatie verzorgen voor de klasgroep. Als organisator ... kan de student zijn jaaropdracht plannen en de planning bijsturen. Hij kan de didactische infrastructuur onderhouden en beheren. Aan de hand van leerplan en schoolkalender kan hij een evenwichtig jaarplan opstellen. Als innovator en onderzoeker ... kan de student een aantal experimenten uittesten op zelfstandige basis. Hij kan de resultaten verwerken in een verslag. Als cultuurparticipant ... kan de student fysica duiden als een historisch en cultureel verschijnsel. Hij kan het belang aantonen van deze wetenschap voor de maatschappij. De student is erop gericht om fysica te linken aan de leefwereld. Hij ontwikkelt een attitude die gericht is op "bij blijven" en "levenslang leren".

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Leerinhouden vakinhoud en vakdidactiek 1+2 BaSO. Van de student wordt een brede interesse verwacht, ook buiten de te onderwijzen leerstof.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

- Vakinhoud: cursus docent: "Fysica 3" - Vakdidactiek: cursus docent: "Didactiek Fysica 2" - Bibliotheek: handboeken S.O., naslagwerken en tijdschriften. - Vaklokaal: materieel voor demonstraties en practica, handleidingen Labsoft en Coach - Leerplatform Toledo - Notities door studenten

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

Hoorcollege: doceerfasen en vooral onderwijsleergesprek. Demonstratieproeven, video, powerpoint, grafisch rekenmachientje en computermetingen, nemen een belangrijke plaats in. Werkcollege: oefeningen oplossen en didactische opdrachten uitvoeren in groepjes Labo: laboratoriumoefeningen uitvoeren alleen of per twee; de metingen worden verwerkt in een verslag. Begeleide zelfstudie: de jaaropdracht wordt zelfstandig verwerkt; de docent treedt hierbij op als procesbegeleider. Het jaarwerk mondt uit in een presentatie voor de studentengroep.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Het examen vakinhoud (70% van het puntentotaal) handelt over theorie, denkvragen, oefeningen, inhoudelijke aspecten van proeven en practica. Het bestaat uit een schriftelijk en een mondeling gedeelte. De vakdidactiek (30% van het puntentotaal), bestaande uit de practica, de didactische opdrachten en de BZL-jaaropdracht, wordt permanent geëvalueerd. Bij de jaaropdracht wordt naast de inhoud, veel belang gehecht aan het proces. Individuele feedback bij practica, oefeningen, didactische oefeningen.
Ondersteuning via Toledo.
OA:
10254450
Code:
10254450
Vakcoördinator:
Marc Van Dooren
Semester:
1+2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands