Vroege-vreemdetalenverwerving (2008-2009)

In deze module maken de studenten kennis met good practices van talensensibilisering en -taalinitiatie. De studenten bestuderen bestaand materiaal voor talensensibilisering en taalinitiatie, en leren dit gebruiken in de klassituatie. Ze stellen een kennisbank op van organisaties, websites, bronnenmateriaal … die talensensibilisering en/of –initiatie ondersteunen. De studenten ontwerpen zelf lesmomenten waarin aan talensensibilisering of initiatie gedaan wordt, en voeren deze uit voor medestudenten. Verschillende talenportfolio's  (zowel op papier als digitaal) worden bestudeerd en gebruikt.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C05 Innovator-onderzoeker.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

syllabus van de docent

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • projectwerk
  • Andere: bezoek aan tentoonstelling - externe workshop - be

B. Omschrijving

Vanuit een bezoek aan een immersieschool en vanuit audio-visuele getuigenissen van taalinitiatie gaan de studenten zelf aan het werk en stellen het door hen doorgenomen bronnenmateriaal voor aan de groep. De studenten voeren vanuit observatie en voorbeelden verschillende activiteiten rond talensensibilisering uit tijdens de contacturen.

A. Types

  • presentatie
  • individuele taak

B. Omschrijving

1. Studenten presenteren een methode voor taalinitiatie Frans aan medestudenten.

2. Studenten voeren een activiteit van taalinitiatie en van talensensibilisering uit voor de medestudenten : deze activiteit wordt zowel door de docent als via peer-assessment beoordeeld.

3. Studenten maken een verslag van een bezoek aan een immersieschool en aan een project rond meertaligheid.

 

Voor zittijd 3 is er sowieso een uitgebreide individuele taak te maken.

OA:
11269190
Code:
11269190
Vakcoördinator:
Joeri Meynen
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands