Levende natuur, gezondheids- en milieueducatie (2008-2009)

Planten en dieren Om de doelen die hieromtrent in het leerplan Wereldoriëntatie van de basisschool vermeld staan (7.3 - 7.10) bij kinderen te kunnen bereiken, is het nodig dat je als leerkacht * de inhouden uit het handboek 'Natuuronderwijs inzichtelijk', p. 17 - 177 beheerst en kan toepassen * kan determineren * eenvoudige dichotomische tabellen kan opstellen * de natuur rondom ons kent en planten en dieren die erin voorkomen herk

Gezondheidsopvoeding en menskunde Om de doelen die hieromtrent in het leerplan Wereldoriëntatie van de basisschool vermeld staan (7.14 , 7.15, 7.16 en 7.6) bij kinderen te kunnen bereiken, is het nodig dat je als leerkracht de inhouden uit het handboek 'Natuuronderwijs inzichtelijk', p. 123 - 172 beheerst en kan toepassen een gezonde levenshouding voorleeft gepast kan ingrijpen bij kleine ongelukken of levensbedreigende situaties bij kinderen

Ecologie en milieu Om de doelen die hieromtrent in het leerplan Wereldoriëntatie van de basisschool vermeld staan 7.3 - 7.7) bij kinderen te kunnen bereiken, is het nodig dat je als leerkracht de inhouden uit het handboek 'Natuuronderwijs inzichtelijk', p. 177 - 213 beheerst en kan toepassen op een ecologisch verantwoorde wijze handelt en aldus het klasgebeuren organiseert

 

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

1.1 beginsituatie achterhalen

1.2 doelstellingen kiezen en formuleren

1.3 leerinhouden -ervaringen selecteren

1.4 leerinhouden -ervaringen structureren

1.5 gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen

1.6 individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen

1.7 krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep

1.8 observatie/evaluatie voorbreiden

1.9 observeren en proces en product evalueren met oog op bijsturing, remediëring en differentiatie

1.12 omgaan met diversiteit van de groep

2.4 actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in pedagogische context

3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's

3.2 kennis en vaardigheden met betrekking tot leergebieden aanwenden

3.3 vormingsaanbod situeren en integreren in onderwijsaanbod

4.1 gestructureerd werkklimaat bevorderen

4.4 stimulerende en werkbare klasuimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen

5.1 vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen

5.2 kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek

10.1 sociaal-politiek domein

10.2 sociaal economisch domein

10.3 levensbeschouwelijk domein

10.4 cultureel-esthetisch domein

10.5 cultureel-wetenschappelijk domein

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

C. Kersbergen e.a. Natuuronderwijs inzichtelijk (2006) Uitgeverij Coutinho

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100 schriftelijk 100 schriftelijk
Student- en vraaggestuurde begeleidingsmomenten (monitoraten).
OA:
11267610
Code:
11267610
Vakcoördinator:
Lieveke Hellemans
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands