Gezondheidsopvoeding en menskunde Om de doelen die hieromtrent in het leerplan Wereldoriëntatie van de basisschool vermeld staan (7.14 , 7.15, 7.16 en 7.6) bij kinderen te kunnen bereiken, is het nodig dat je als leerkracht de inhouden uit het handboek 'Natuuronderwijs inzichtelijk', p. 123 - 172 beheerst en kan toepassen een gezonde levenshouding voorleeft gepast kan ingrijpen bij kleine ongelukken of levensbedreigende situaties bij kinderen
Ecologie en milieu Om de doelen die hieromtrent in het leerplan Wereldoriëntatie van de basisschool vermeld staan 7.3 - 7.7) bij kinderen te kunnen bereiken, is het nodig dat je als leerkracht de inhouden uit het handboek 'Natuuronderwijs inzichtelijk', p. 177 - 213 beheerst en kan toepassen op een ecologisch verantwoorde wijze handelt en aldus het klasgebeuren organiseert
1.1 beginsituatie achterhalen
1.2 doelstellingen kiezen en formuleren
1.3 leerinhouden -ervaringen selecteren
1.4 leerinhouden -ervaringen structureren
1.5 gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen
1.6 individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
1.7 krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep
1.8 observatie/evaluatie voorbreiden
1.9 observeren en proces en product evalueren met oog op bijsturing, remediëring en differentiatie
1.12 omgaan met diversiteit van de groep
2.4 actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in pedagogische context
3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's
3.2 kennis en vaardigheden met betrekking tot leergebieden aanwenden
3.3 vormingsaanbod situeren en integreren in onderwijsaanbod
4.1 gestructureerd werkklimaat bevorderen
4.4 stimulerende en werkbare klasuimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen
5.1 vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
5.2 kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek
10.1 sociaal-politiek domein
10.2 sociaal economisch domein
10.3 levensbeschouwelijk domein
10.4 cultureel-esthetisch domein
10.5 cultureel-wetenschappelijk domein
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
100 | schriftelijk | 100 | schriftelijk | ||