Communicatie in het Duits 2 (2008-2009)

De cursus behandelt de noodzakelijke basisgrammatica. De leerstof van het secundair onderwijs wordt herhaald en verder uitgediept. Centraal staat de toepassing van de grammatica in de oefeningen (invuloefeningen en vertalingen). Speciale aandacht gaat uit naar een praktisch gerichte vorming, zowel op mondeling als schriftelijk gebied. De volgende thema's komen aan bod, geplaatst binnen de commerciële context van een onderneming: zich voorstellen en contacten leggen, afspraken maken, het ontvangen van bezoekers in een correcte taal en met een correcte uitspraak, het voeren van (telefoon)gesprekken, informatie inwinnen, de bank, de winkel, het restaurant, de weg beschrijven. Hierbij is het noodzakelijk dat dagelijkse woordenschat en beroepsgerichte woordenschat intensief worden uitgebreid. Ook de Landeskunde en de Duitse socio-culturele context komen ruimschoots aan bod. In het kader van de cursus wordt ook een Duitse stad bezocht.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Zakelijke communicatie zelfstandig afhandelen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Thematische Woordenschat Duits. (2003). Intertaal, Antwerpen Duitse Oefenspraakkunst. (2006). Jan Essers, Campinia Media, Geel Communicatie in het Duits 2 - 1 BVT. (2008). Onuitgegeven materiaal, Campinia Media, Geel Toledo: oefeningen en / of tekst (en)

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
02256441
Code:
02256441
Vakcoördinator:
Katrijne Van Hoof
Semester:
2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Duits