De leerinhouden van de eerste en tweede graad S.O. worden verder verdiept, voornamelijk door docentgestuurd onderwijs en begeleid zelfstandig leren.
Vakinhouden: zintuigen, zenuwstelsel, endocrien stelsel, thema's natuurwetenschappen (deeltjesmodel, aggregatietoestanden en faseovergangen, voorstellingsmethoden in chemie).
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
PB 10 Richtlijnen ivm veiligheid en milieu worden gerespecteerd.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
Toelichting:
1. Inhoudelijk expert:
De student kan de verschillende stelsels van de gewervelde dieren analyseren, interpreteren en verwerken in concrete leersituaties.
2. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
De student kan een thema zelfstandig uitwerken en presenteren aan medestudenten.
3. Organisator:
De student kan ervaringsgericht werken en het eigen functioneren bevragen en bijsturen.
De student kan op basis van vakinhoudelijke kennis en vaardigheden meer complexe praktische oefeningen (dissecties, microscopie, determinatieoefeningen) begeleiden.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
- handboek
- cursus
B. Verplichte leermiddelen
Bossier, M., Bronders, F., Coessens, R., Messely, R., Van Aken, W., Verschraegen, R.(1986) moderne dierkunde. Van In, Lier
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
- Andere: presentaties door studenten
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- individuele taak
B. Omschrijving
1ste examenperiode
85% mondeling examen met schriftelijke voorbereiding; 15% Individuele taak.
3de examenperiode
Indien geen (of onvoldoende uitgewerkte) taak werd ingediend, moet dit in orde worden gebracht.
100% mondeling examen met schriftelijke voorbereiding.
Monitoraten en korte herhalingssessies