Getallenkennis:
- structuur van ons talstelsel
- andere talstelsels, waaronder het Romeinse
- deelbaarheid (delers en veelvouden, deelbaarheidskenmerken, kgv, ggd, ...)
Bewerkingen:
- de hoofdbewerkingen, hun betekenis, eigenschappen en toepassingen
- precies hoofdrekenen
- schattend hoofdrekenen
- cijferen
- het gebruik van de zakrekenmachine
- een verantwoorde keuze maken tussen deze rekentechnieken
- de didactiek van deze rekentechnieken
Inleiding tot algemene wiskundedidactiek:
- lessen wiskunde voorbereiden, leerplannen wiskunde, eindtermen.
Basiskennis:
- de student werkt de leerinhouden wiskunde van de lagere school bij tijdens een beperkt aantal contacturen en door middel van zelfstandig werk.
C1.1 De student kan de beginsituatie achterhalen.
C1.2 De student kan doelstellingen kiezen en formuleren.
C1.3 De student kan leerinhouden -ervaringen selecteren.
C1.4 De student kan leerinhouden -ervaringen structureren.
C1.5 De student kan gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.
C1.6 De student kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.
C1.7 De student kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep.
C1.8 De student kan observatie en evaluatie voorbereiden.
C3.1 De student beheerst de basiskennis van de leerinhouden en volgt de recente ontwikkelingen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's.
C3.2 De student kan kennis en vaardigheden mbt de leergebieden aanwenden.
C4.1 De student kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.
C4.4 De student kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.
De student heeft een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. De student bezit inzichten en vaardigheden op het niveau van het eind van het secundair onderwijs. Daarnaast heeft de student een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de lagere school en beheerst hij deze leerstof ook inzichtelijk (basiskennis wiskunde). De student is in staat om opgaven op het niveau van de lagere school vlot en inzichtelijk op te lossen. Hij herkent in de dagelijkse realiteit situaties waarin wiskunde van de lagere school wordt toegepast.
- onuitgegeven cursus van de docent met oefeningen, 2008
- je eigen nota's van de lessen
- eindtermen wiskunde voor de lagere school
- Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Wiskunde: Leerplan, 1998
- Zo gezegd, zo gerekend, leerboek 5/6, Wolters-Plantyn
- handleidingen en oefeningenboeken van de in de lagere scholen gebruikte methodes
- artikels uit tijdschriften o.a. Willem Bartjens - Tijdschrift voor wiskundeonderwijs
- Toledo
Buys K., 1997, Hoofdrekenen, je krijgt er nooit genoeg van, willem bartjens, jrg.17 nr. 1, 1997/1998
De Boeck I., Somers H., Wuyts F., cursus opleiding leraar lager onderwijs, lerarenopleiding Vorselaar
Helsen W., Van Haudenhove, M., Remediërend cijferrekenen, een toepassing op de aftrekking, in: didactische publikaties van het Donchecentrum, van in, Lier, 1985
Sweers W., Hoofdrekenen: een hoofdzaak, hoofdrekenen in de basisschool, Zwijsen, 1996
Van Biervliet P., Cijferen: een kunst? Vier aanpakken voor het cijferrekenen, in: Praktijkgids voor de basisschool, leren, november 1998-185
Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Getallenkennis, Toelichtingen, 2002
Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Bewerkingen, Toelichtingen, 2002
Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Wiskunde in het lager onderwijs: oude en nieuwe doelen vergeleken, 2000
Verschaffel L. & De Corte E.(red.), Naar een nieuwe reken/wiskundedidactiek voor de basisschool en de basiseducatie, delen 1-4, Stoho, Acco 1995
http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/HistTopics/Babylonian_numerals.html http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/HistTopics/Egyptian_numerals.html http://www.fi.uu.nl/rekenweb
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
20 | permanente evaluatie + taak | 40 | basiskennis | ||
30 | basiskennis | 60 | schriftelijk examen | ||
50 | schriftelijk examen | ||||
Voor het deel basiskennis is 7/10 vereist om te slagen.
Een niet-correct schriftelijk taalgebruik heeft invloed op de evaluatie van het OO.
Er zijn de contacturen, waar de studenten de kansen hebben hun vragen te stellen. Verder zijn er monitoraten en coaching voorzien: tijdens deze uren worden de vragen van de basiskennis besproken, evenals onopgeloste problemen ivm. de cursus behandeld.
Op Toledo worden extra oefenmogelijkheden voorzien.
Zelfstandig gemaakte oefeningen kunnen steeds bij de docent worden binnengeleverd ter correctie.
Tot slot zijn er contactmomenten i.f.v. stagevoorbereiding om te helpen bij de lessen wiskunde.