1. Taalvaardigheden: Lees- en schrijfvaardigheid
- De kenmerken van tekstsoorten, leesstrategieën en structuurschema's.
- Evaluatie van leesvaardigheid, leesdidactiek voor leerlingen secundair.
- De schrijfstrategie, de schrijfdidactiek voor leerlingen secundair.
2. Poëzie
- De analyse en interpretatie van gedichten met literaire terminologie.
- De methodiek voor poëzie.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C07 Lid van schoolteam.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- Past de student strategieën voor leesmotivatie bij poëzie toe.
- Past hij strategieonderwijs toe voor lees- en schrijfvaardigheid.
Als opvoeder
- Kan de student gepast omgaan met gevoelens van leerlingen.
Als inhoudelijk expert en onderzoeker
- Beheerst de student methodes om taal te exploreren en te trainen.
Als cultuurparticipant
- Toont de student een bereidheid tot integratie van diverse culturen in onze samenleving.
Als lid van een schoolteam
- Kan de student leiding geven en teamgericht werken voor de aanpak van taalproblemen en taalbeleid binnen de school.
Als lid van een onderwijsgemeenschap.
- Weet de student informatie te vinden over vakaspecten.
- Volgt hij de onderwijsactualiteit voor het vak op.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Als startcompetenties moet je de basisvaardigheden van spreken, luisteren, schrijven en lezen beheersen.
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Cursussen docent.
Eigen notities en verplichte lectuur.
Info op elektronisch leerplatform.
Handboeken:
- Jan Van Coillie: 'Met duizend blote ogen', bloemlezing van gedichten
- Jan Van Coillie: 'Poëzie ontdekken: Gedichten in de klas'
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- groepswerk
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
80 |
Schriftelijk |
20 |
PE |
80 |
Schriftelijk |
|
|
|
|
20 |
PE (zelfde cijfer als bij 2de examenperiode)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De begeleiding gebeurt via coaching. De student kan een afspraak maken met de docent als hij vragen of persoonlijke begeleiding nodig heeft. Er wordt een groepscoachingsmoment afgesproken bij moeilijkere leerstofdelen.