Sensoren lab (2008-2009)

  • Temperatuuropnemers en hun omvormers
  • Verplaatsingsopnemers
  • Drukopnemers
  • Niveaumetingen
  • Naderingsschakelaars
  • Normen, symbolen en schema's

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
-      De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten en deze formuleren, relateren en begrijpen (analyseren)

-      De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten

-      De student beoordeelt eigen werk en werkwijze op basis van evaluatiecriteria

-      De student heeft het verslag tegen de afgesproken tijd klaar

-      De student geeft de belangrijkste argumenten weer

-      De student geeft de besluiten en actiepunten duidelijk weer

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:
-         De student staat open voor tegengestelde meningen

-         De student werkt goed samen

-         De student werkt actief mee aan elke opdracht

-         De student geeft blijk van interesse voor wat de ander inbrengt

-         De student overlegt met de andere teamleden;

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Assisteren bij de ontwikkeling van elektrotechnische systemen.
  • C02 Elektrotechnische systemen testen.
  • C03 Elektrotechnische systemen beproeven.
  • C04 Technische dossiers samenstellen.
  • C05 De technische aspecten van een productieproces controleren.
  • C06 De technische aspecten van een productieproces afregelen.
  • C07 De technische aspecten van een productieproces configureren.
  • C08 Zelfstandig de technische aspecten van een productieproces opvolgen.
  • C09 Zelfstandig elektrotechnische systemen installeren.
  • C10 Zelfstandig elektrotechnische systemen in bedrijf stellen.
  • C11 Elektrotechnische systemen operationeel houden.
  • C12 Onderhoudsproblemen in elektrotechnische systemen opvolgen.
  • C13 Onderhoudsproblemen in elektrotechnische systemen oplossen.
  • C14 Advies verlenen bij aankoop en verkoop van technologische systemen en producten.
Toelichting:
  • De student kan gebruikte normering en archievering gebruiken.
  • De student kan juiste meetsensoren en instrumenten kunnen kiezen op basis van specificaties.
  • De student kan functionele en technische specificaties omzetten in een tekening: P & ID
  • De student kan technische dossiers rond procesequipment en instrumentatie samenstellen
  • De student kan een meetsysteem/omvormer in bedrijf  stellen
  • De student kan controles, afregelingen, configuraties bepalen, uitvoeren en bijsturen
  • De student kan technische handleidingen/richtlijnen analyseren
  • De student kan regelloops uitmeten
  • De student kan instrumentatie en procesequipment monteren en demonteren
  • De student kan meet-en regelsytemen aansluiten/ afregelen/ in bedrijf nemen.
  • De student kan meet-en regelsytemen uittesten en de nauwkeurigheid meten.
  • De student kan onderhoudsproblemen in m-en r-systemen vaststellen en verhelpen .
  • A. Volgtijdelijkheid

    B. Competenties

  • Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen: Geen
  • Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd - Sensoren
  • Studenten bezitten de volgende competenties zie onderwijsactiviteiten
  • A. Type

    • cursus
    • materiaal op leeromgeving
    • materiaal op WWW

    B. Verplichte leermiddelen

    F. Peeters, 2007, Sensoren Lab. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen Geel, p.150

    C. Aanbevolen leermiddelen

    A. Types

    • oefenpracticum
    • groepswerk
    • labo en werkcollege

    B. Omschrijving

    A. Types

    • permanente evaluatie
    • praktische proef

    B. Omschrijving

    OA:
    05212260
    Code:
    05212260
    Vakcoördinator:
    Frank Peeters
    Semester:
    1
    Studiepunten:
    2
    Onderwijstaal:
    Nederlands