Nederlands deel 1 (2008-2009)

1 TAALVAARDIGHEID - Uitspraakoefeningen. - Spellingoefeningen. - Samenvatten en leesbaar schrijven. 2 TAALBESCHOUWING - Spellingregels. - Zinsleer. 3 LITERATUUR & CULTUUR - Aspecten van de literaire communicatie. - Analyse van verhalende teksten. - Kennismaking met het theater d.m.v. het bijwonen van toneelvoorstellingen en het uitvoeren van voorbereidings- en naverwerkingsopdrachten (in samenwerking met het Cultureel Centrum 't Schaliken).

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
1 TAALVAARDIGHEID 1.1 De student kan zich vlot uitdrukken in de standaardtaal. 1.2 De student kan zakelijke teksten schematiseren en samenvatten. 1.3 De student kan bij het schrijven rekening houden met de leesbaarheid van teksten en een aantal stijl- en woordgebruikvoorschriften. 1.4 De student kan bij het schrijven spelfouten vermijden. 2 TAALBESCHOUWING 2.1 De student kan de uitspraakregels en de spellingregels van het Nederlands formuleren.2.2 2.2 De student kan enkelvoudige zinnen ontleden. 2.3 De student kan tegenover zijn/haar eigen taalgebruik en dat van anderen een kritische houding aannemen. 3 LITERATUUR 3.1 De student kan verhalen en romans op een verantwoorde wijze analyseren en kritisch beoordelen. 3.2 De student kan verteltechnische procédés en structuuraspecten concreet toepassen op moderne Nederlandse verhalen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW
  • handboek
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Zie boekenlijst.

C. Aanbevolen leermiddelen

geschreven pers, films, (jeugd)literatuur

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • aan de computer
  • peer assessment

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm
40 PE 40 M
60 S 60 S
studentgestuurde monitoraten
OA:
11268470
Code:
11268470
Vakcoördinator:
Tessa Hines
Semester:
1
Studiepunten:
7
Onderwijstaal:
Nederlands