Tijdens een korte herhaling van de basis van het eerste jaar wordt er meer aandacht besteed aan de virulentiefactoren en de relatie van de pathogeen met zijn omgeving. Hierna volgt de studie van de belangrijkste voedselpathogenen. Van elke pathogeen worden de volgende onderdelen toegelicht: de virulentiefactoren, het ziektebeeld dat hij veroorzaakt en de eigenschappen die gebruikt worden in het labo voor isolatie en identificatie.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De BLter kan doordacht wetenschappelijke informatie en kennis aanwenden om een kwalitatief hoogstaande functionaliteit te garanderen.
Toelichting:
- Studenten kennen de prokaryote cel in detail wat nodig is voor een goede kennis van de virulentiefactoren en identificatie-eigenschappen.
- Studenten kennen de taxonomie van de bacteriën die belangrijk zijn in de voeding.
- Studenten herkennen in grote lijnen de virulentiefactoren en het ziektebeeld dat veroorzaakt wordt door de pathogenen.
- Studenten kunnen de verschillende pathogenen onderscheiden op basis van microscopisch uitzicht en cultuurkenmerken.
- Studenten kennen de identificatieprocedure voor het differentiëren van Gramnegatieven met behulp van biochemische en serologische eigenschappen.
- Studenten kennen de identificatieprocedure voor het differentiëren van Grampositieven met behulp van biochemisch en serologische eigenschappen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Theoretische kennis van de cursus microbiologie en biologie van het eerste jaar
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- VERHAEGEN, J., VERBIST, L., PYCKAVET, M., Medische microbiologie voor laboratoriumtechnologen Deel 1 en Deel 2. Leuven, Acco.
C. Aanbevolen leermiddelen
-
http://www.bact.wisc.edu/bact330/bact330homepage
-
http://www.med.sc.edu:85/book/welcome.htm
-
http://gsbs.utmb.edu/microbook/toc.htm
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
Het schriftelijk examen bestaat uit een reeks vragen. Er zijn meerdere mogelijkheden: meerkeuzevragen, open vragen, invullen van een term, juist/fout vragen, tekeningen,... . De nadruk ligt op kennis van de verschillende bacteriën wat betreft de virulentiefactoren en de kweek- en identificatiestrategieën.