1. Kennis en inzicht in de evolutie van de didactiek van het informatica onderwijs
2. vakspecifieke componenten bij het maken van de lesvoorbereiding
- specifieke werkvormen
- gebruik van multimedia
- …
3. Studie van de leerplannen informatica en raamplan ICT van het vrij onderwijs
4. kennis, inzichten en vaardigheden bij
- gebruik van handboeken
- de verschillende niveaus voor praktijkoefeningen informatica
- het ontwikkelen van eigen les- en cursusmateriaal
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Denk- en redeneervaardigheid
02. Informatie verwerven en verwerken
06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
C03 Inhoudelijk expert.
C04 Organisator.
C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
1. Inhoudelijk expert
- De student kan complexe problemen zelfstandig analyseren, oplossingen bedenken, beschrijven en implementeren in een geïntegreerde toepassingsomgeving en in een ontwikkelingsomgeving voor websites.
- De student heeft inzicht in relatieconcepten van een database om meer complexe databasestructuren op te zetten.
- De student kan gestructureerde en doordachte websites ontwerpen met behulp van een editor voor websites.
2. Organisator
- De student ontwikkelt en verfijnt attitudes zoals administratieve stiptheid, doorzettingsvermogen, zelfredzaamheid, zin voor efficiëntie, open houding ten opzichte van veranderingen.
3. Onderzoeker
- De student onderzoekt de mogelijkheden die de opstelling van een informaticaklas biedt in functie van de optimalisatie van je lesorganisatie.
- De student onderzoekt mogelijke evaluatievormen, -criteria en –doelstellingen.
- De student onderzoekt en vergelijkt leerplannen.
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Van de student wordt verwacht dat hij/zij kan rekenen en bouwen op een creatieve, open en gedreven houding.
Leermiddelen
A. Type
materiaal op WWW
cursus
audiovisueel materiaal
materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- Leerplan AV informatica 2e graad ASO-TSO-KSO, online raadpleegbaar
- Teksten en cursussen via de hogeschool
C. Aanbevolen leermiddelen
Werkvormen
A. Types
hoorcollege
discussieseminarie
oefenpracticum
groepswerk
begeleide zelfstudie
elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
Evaluatie
A. Types
permanente evaluatie
B. Omschrijving
1ste examenperiode
2de examenperiode
3de examenperiode
%
vorm
%
vorm
%
vorm
100
Permanente evaluatie
100
Taak
Voor de derde examenperiode maakt de student een lesvoorbereiding voor een lessenreeks over een door de docent op voorhand bepaald lesonderwerp. Deze lessenreeks wordt voorzien van een aangepaste cursus en oefeningen. Deze opdracht geldt voor 100% van het waarderingscijfer.