Het opleidingsonderdeel ‘Mens en maatschappij’ maakt deel uit van het curriculumonderdeel specifieke inhoudelijke vorming van het tweede jaar.
De inhouden die aan bod zullen komen zijn:
- mondiale vorming
- actualiteit in de kleuterklas
- bijbeldidactiek
- axenroos
- axendag
- verkeer
- op stap met kleuters
Denk- en redeneervaardigheid
- De student kan de nodige theoretische inzichten i.v.m. mens en maatschappij verwerven.
Informatie verwerven en verwerken
- De student kan nieuwe inhouden m.b.t. mens en maatschappij verwerven en verwerken
- De student kan de opgedane informatie van de werkcolleges toepassen bij het uitwerken van de geïntegreede opdracht.
Beschikken over het vermogen tot communiceren
- De student kan met medestudenten communiceren over de leerinhouden
- De student kan praktijkervaringen uitwisselen
- De student kan begrippen en gevoelens naar kleuters toe correct leren verwoorden
Oplossingsgericht kunnen werken
- De student kan een opdracht adequaat aanpakken
- De student kan een persoonlijke verwerking maken van de aangeboden leerinhoud uit de verschillende domeinen.
Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid
- De student kan op basis van situaties in de actualiteit, initiatief nemen tot het opzetten van maatschappelijk verantwoorde acties.
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- De student kan de beginsituatie van kinderen en de groep achterhalen
- De student kan doelstellingen kiezen en formuleren
- De student kan leerinhouden en -ervaringen selecteren
- De student kan leerinhouden en -ervaringen structureren en vertalen in onderwijsaanbod
- De student kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen
- De student kan individueel en in teamverband ontwikkelingsmaterialen kiezen en aanpassen
- De student kan een ontwikkelingsbevorderende omgeving creëren met aandacht voor heterogeniteit
- De student kan omgaan met de diversiteit van de groep
Opvoeder
- De student kan in overleg een positief leerklimaat creëren in de groep en op school
- De student kan emancipatie bevorderen
- De student kan door attitudevorming kleuters voorbereiden op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie
- De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in pedagogische context
- De student kan adequaat omgaan met sociaal-emotionele problemen en gedragsmoeilijkheden
- De student kan fysiek en geestelijk welzijn van kleuters bevorderen
Inhoudelijk expert
- De student kan verworven kennis en vaardigheden met betrekking tot de leergebieden die in deze module aan bod komen aanwenden
Organisator
- De student kan een gestructureerd speel- en leerklimaat bevorderen
- De student kan een stimulerende en werkbare leefruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de kleuter
Innovator - onderzoeker
- De student kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
- De student kan kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen onderwijspraktijk
Partner van externen
- De student kan contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties
Cultuurparticipant
- De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen en thema's kritisch benaderen
/
Naast onuitgegeven cursusmateriaal van de betrokken docenten worden onderstaande publicaties in de lessen behandeld:
- Cuvelier, F., Van Steen-Debue, A., Naert, W. & Orroi, G. (2001). Sociaal vaardig? Lieve deugd. Gids voor het basisonderwijs. Brugge: Die Keure.
- Crul, K., Nevejans, J., & Spaepen, P. (2004) Klein applaus. Drama-activiteiten met jonge kinderen, Abimo.
- Erkende Instantie r.-k. Godsdienst (2001). Werkplan Rooms-Katholieke Godsdienst voor het katholiek kleuteronderwijs in Vlaanderen. Brussel: LICAP.
- de Kort, K. (2000). Kijkbijbel. Verhalen uit het oude en het nieuwe testament getekend door Kees de Kort. Utrecht: Jongbloed uitgeversgroep i.s.m. Stichting Dochete.
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
40% | Praktijkcasus met presentatie | 40% | Praktijkcasus met presentatie | ||
20% | Opdrachten | 20% | Opdrachten | ||
40% | Mondeling examen | 40% | Mondeling examen |