Technisch-Technologische Opvoeding deel 2 (2008-2009)

De inhoud omvat volgende items:
  • elektrische kringloop: serie-parallelschakelingen, meettoestellen, lichtshakelingen, beveiligingsapparatuur, relais en contactoren
  • informatietechnologie: poorten, tellers, geheugen, programmeren met alpha
  • tuinbouw
  • solderen

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en innovator werkt de student aan:
  • Een grondige beheersing van de te onderwijzen leerstof uit de eerste graad van het secundair onderwijs voor de a- en de b-klas: d.w.z. de studie van de verschillende kennisgebieden .
  • Een algemeen-technische basisvorming met belangstelling voor technische actualiteiten,de relatie milieu-techniek, technische realisaties en technische processen.
  • Het opdoen van materialenkennis en het juiste gebruik van elementair gereedschap.
  • Het verwerven van inzicht in techniek en technologie en in het probleemoplossend en het technisch denken en handelen. .
Als organisator leert de student:
  • de didactische infrastructuur voor het vak zoals materialen, gereedschap, en veiligheidsvoorzieningen onderhouden.
  • Tekenvaardigheid, de methodiek van praktisch werk en oog hebben voor veiligheid en kwaliteit.
Als opvoeder ontwikkelt de student:
  • een waarderende, maar ook kritische houding tegenover techniek
Als begeleider van leerprocessen zorgt de student voor:
  • Het verwerven van inzicht in techniek en technologie en in het probleemoplossend en het technisch denken en handelen.
  • Het verwerven van voldoende technische vaardigheden en creativiteit, gericht op de didactische vormgeving van de te onderwijzen leerstof.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Om te starten aan de opleiding tot leraar TTO heb je zeker geen specifieke technische voorkennis nodig. Interesse voor techniek, verwondering voor technische realisaties en een zekere creativiteit in de verwerking van materialen en het uitwerken van didactisch materiaal zijn uiteraard een must.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

  • Cursussen, aangevuld met collegenotities van de studenten.
  • De handboeken die gebruikt worden in de oefenschool: Schakel 1.1, 1.2, 2.1, 2.2 (zie handboekenlijst).
  • Materiaal voor opdrachten en werkstukken wordt voorzien in overleg met de studenten .
  • Didactisch materiaal dat hoort bij de leerstof TTO en een vakbibliotheek voor handboeken, naslagwerken, videomateriaal en didactische software zijn aanwezig in de hogeschool.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

 

2de examenperiode

 

 

3de examenperiode

 

 

vorm

 

 

%

 

 

vorm

 

 

%

 

 

Permanente evaluatie

 

 

20

 

 

Permanente evaluatie

 

 

20

 

 

Mondeling examen + laboproef

 

 

80

 

 

Mondeling examen + laboproef

 

 

80

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

100%

 

 

 

De permanente evaluatie blijft behouden voor de 3de examenperiode.

monitoraat
OA:
11268540
Code:
11268540
Vakcoördinator:
Hermine Baelus
Semester:
2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands