Frans deel 1 (2008-2009)

In het eerste semester staan volgende elementen op het programma: opfrissing en verdieping van een aantal grammaticale items, zelfstudie van de helft van de hoofdstukken woordenschat, de specifieke kenmerken van de Franse uitspraak en intonatie en de specifieke uitspraakproblemen van Nederlandstaligen, een verkenning van verschillende Franse streken, verschillende onderwerpen aanleunend bij de actualiteit, lectuur van een boek.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

Als inhoudelijk expert:
- beheerst de student de basiskennis (spraakkunst en woordenschat)
- heeft de student de juiste uitspraak van de Franse taal onder de knie en kan hij specifieke uitspraakproblemen van leerlingen identificeren en remediëren
- kan hij de nodige informatie in verband met deze aspecten opzoeken

Als cultuurparticipant:
- heeft de student inzicht in en kennis van de Franse cultuur en maatschappij in haar diverse aspecten
- kent hij de beginselen van de Franse literatuur van de 20e eeuw
- is hij op de hoogte van de Franse actualiteit

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

-onuitgegeven cursus Grammaire
-onuitgegeven cursus Littérature
-De Spiegeleer e.a., Grammaire 2000, Plantyn
-De Spiegeleer e.a., Exercices 2000, Plantyn
-De Spiegeleer, Vocabulaire 2000, Plantyn
-Desmet e.a., Vocabulaire 2000: exercices, tome A, Plantyn

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

-voor de meeste onderdelen/onderwerpen is de werkvorm fundamenteel deze: studenten bereiden thuis een onderwerp (grammatica, actualiteit, literatuur, ...) voor door de cursus te lezen, de vragen te beantwoorden, enz. Tijdens het daaropvolgende lesuur kunnen vragen gesteld worden over de theorie en worden hetzij klassikaal, hetzij in kleine groepjes onder supervisie van de leerkracht oefeningen gemaakt (grammatica) of worden de vragen over de teksten behandeld (OLG, groepsdiscussie of individuele presentatie voor de leerkracht)
-voor sommige onderwerpen van de grammatica wordt de methode BZL gehanteerd (werkwoorden, bezittelijke en aanwijzende voornaamwoorden)
-studenten kunnen steeds bijkomende oefeningen vinden op Toledo
-woordenschat: leerkracht geeft aan welke moeilijkheden bepaalde woorden stellen m.b.t. de uitspraak, de schrijfwijze, de constructie of de specifieke betekenis. Daarna worden een aantal oefeningen klassikaal gemaakt.
-klankleer: voorstelling en imitatie (individueel) in de klas, verder individuele inoefening thuis.
-opdrachten: samenvatting van artikels en T.V.-programma's ("journal de bord"), boekbesprekingen

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

-schriftelijk examen voor grammatica, woordenschat, lees- , schrijf- en luistervaardigheid
-mondeling examen voor literatuur, cultuur en klankleer
-P.E. voor de boekbesprekingen en het journal de bord -differentiatie-uren
-extra oefeningen op Toledo
-veelvuldige mondelinge presentaties en feedback
-schriftelijke overhoringen
OA:
10255600
Code:
10255600
Vakcoördinator:
Frank Boogers
Semester:
1
Studiepunten:
7
Onderwijstaal:
Nederlands