Zorgverbreding (2008-2009)

Werken met een kleuterobservatie
De concrete invulling van het Gok- en zorgbeleid in de school met inbegrip van de werking van het MDO en rol van het CLB
Stress bij kleuters
Taal- en spraakstoornissen

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:
Denk- en redeneervaardigheid
- De student kan in het kader van zorgvragen van kleuters zinvolle verbanden zien in gegevens van kleuters en daaruit conclusies trekken naar de aanpak
Informatie verwerken en verwerven
- De student kan in het kader van zorgvragen op zoek gaan naar geschikte informatie en deze toepassen in zijn aanpak

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Oplossingsgericht kunnen werken
- De student kan methodisch een probleemsituatie analyseren en inzichten integreren om  een zo adequaat mogelijk antwoord te geven op een probleemsituatie i.v.m.zorg
Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid
- De student kan een beredeneerd psychologisch en ethisch standpunt innemen in diverse probleemsituaties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- De student kan inspelen op de specifieke noden van de kleuters qua aanbod, structuur, groeperingsvorm ....
Opvoeder
- De student kan klimaat en opvoedingsstijl aanpassen aan de kleuters
- De student kan adequaat omgaan met kleuters met socio-emotionele problemenen gedragsproblemen
Inhoudelijk expert
- De student heeft inzicht in GOK en zorg en hoe deze gestalte kunnen krijgen in de kleuterschool.
- De student heeft inzicht in het takenpakket van de GOK-leerkracht en de zorgcoördinator

- De student heeft inzicht in taal- en spraakstoornissen en kan ermee omgaan in de praktijk  Lid van het schoolteam

- De student kan in overleg met collega's methodisch en systematisch kleuterobsrevaties bespreken met het oog op het vinden van een aangepaste aanpak
Partner van externen
- De student kan in overleg met externen methodisch en systematisch kleuterobservaties bespreken met het oog op het vinden van een aangepaste aanpak
Lid van de onderwijsgemeenschap
- De student kan deelnemen aan het maatschappelijk debat i.v.m. kwesties die te maken hebben met zorg

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Onuitgegeven cursus van de docent 08

Bertrands, E., De Medts, C., & De Scheppere,G. (2003). Kleuterstappen in beweging. Bewegingszorg voor het jonge kind. Leuven: Acco.

Laevers, F.(red), Aerden, J., Derycke, C., Coenen, A., Debryckere, G., Coenen, A.,Depondt, L. et al. (2001). Procesgericht Kindvolgsysteem voor kleuters. Leuven: Cego Publishers.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • groepswerk
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • individuele taak
  • mondeling examen
  • open boek

B. Omschrijving

Mondeling open-boekexamen met presentatie van de casus

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100 % mondeling 100 % mondeling 
 

OA:
11261280
Code:
11261280
Vakcoördinator:
Betty Palmans
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands