Werken met een kleuterobservatie
De concrete invulling van het Gok- en zorgbeleid in de school met inbegrip van de werking van het MDO en rol van het CLB
Stress bij kleuters
Taal- en spraakstoornissen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:
Denk- en redeneervaardigheid
- De student kan in het kader van zorgvragen van kleuters zinvolle verbanden zien in gegevens van kleuters en daaruit conclusies trekken naar de aanpak
Informatie verwerken en verwerven
- De student kan in het kader van zorgvragen op zoek gaan naar geschikte informatie en deze toepassen in zijn aanpak
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Oplossingsgericht kunnen werken
- De student kan methodisch een probleemsituatie analyseren en inzichten integreren om een zo adequaat mogelijk antwoord te geven op een probleemsituatie i.v.m.zorg
Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid
- De student kan een beredeneerd psychologisch en ethisch standpunt innemen in diverse probleemsituaties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C07 Lid van schoolteam.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- De student kan inspelen op de specifieke noden van de kleuters qua aanbod, structuur, groeperingsvorm ....
Opvoeder
- De student kan klimaat en opvoedingsstijl aanpassen aan de kleuters
- De student kan adequaat omgaan met kleuters met socio-emotionele problemenen gedragsproblemen
Inhoudelijk expert
- De student heeft inzicht in GOK en zorg en hoe deze gestalte kunnen krijgen in de kleuterschool.
- De student heeft inzicht in het takenpakket van de GOK-leerkracht en de zorgcoördinator
- De student heeft inzicht in taal- en spraakstoornissen en kan ermee omgaan in de praktijk Lid van het schoolteam
- De student kan in overleg met collega's methodisch en systematisch kleuterobsrevaties bespreken met het oog op het vinden van een aangepaste aanpak
Partner van externen
- De student kan in overleg met externen methodisch en systematisch kleuterobservaties bespreken met het oog op het vinden van een aangepaste aanpak
Lid van de onderwijsgemeenschap
- De student kan deelnemen aan het maatschappelijk debat i.v.m. kwesties die te maken hebben met zorg
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Onuitgegeven cursus van de docent 08
Bertrands, E., De Medts, C., & De Scheppere,G. (2003). Kleuterstappen in beweging. Bewegingszorg voor het jonge kind. Leuven: Acco.
Laevers, F.(red), Aerden, J., Derycke, C., Coenen, A., Debryckere, G., Coenen, A.,Depondt, L. et al. (2001). Procesgericht Kindvolgsysteem voor kleuters. Leuven: Cego Publishers.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- groepswerk
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- individuele taak
- mondeling examen
- open boek
B. Omschrijving
Mondeling open-boekexamen met presentatie van de casus
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
|
|
100 % |
mondeling |
100 % |
mondeling |
|
|
|
|
|
|