- Beschrijvingen van moeilijke situaties met leerlingen, specifiek voor het beroepsonderwijs.
- Een analysekader om moeilijke situaties te ontleden vanuit het gedrag van de leerling, de relatie tussen leerkracht en leerling, de opvattingen van de leerkracht, het klasse- en schoolsysteem, de rechten van de leerling.
- Aandachtspunten voor een ordepraatgroep en leerkrachtenbesprekingen van leerlingen met problemen.
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 Opvoeder.
- C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:
Als opvoeder kan de student
- een moeilijke situatie met een leerling beschrijven
- deze situatie door verschillende "brillen" bekijken
- adequaat reageren in deze situatie met behulp verschillende invalshoeken
- rekening houden met de specifieke situatie van beroepsschoolleerlingen
- rekening houden met effecten op korte en lange termijn, op vlak van persoonlijkheidsvorming en relatie
Als lid van een schoolteam kan de student
- nagaan hoe men op een school omgaat met probleemgedrag van leerlingen
- de regels en procedures nagaan die men op school hanteert en hoe de betrokkenen deze beleven
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Je bent in de mogelijkheid voldoende stageervaringen op te doen, een langere tijd te functioneren in een klas- en schoolsituatie.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Cursus Keersmaekers, M. Omgang met BSO-leerlingen.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- Andere: video-opnamen, tekstanalyse
- stage
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
|
|
100 |
taak |
100 |
taak |