Aardrijkskunde (2008-2009)

De vakinhoud omvat volgende onderwerpen: - Stadsgeografie: ruimtelijke differentiatie in steden, stedenhiërarchie, verstedelijkingsprocessen en processen en problemen in de stad - Geografie van de industrie: vestigingsfactoren, ruimtelijke spreiding, productie, verbruik, handelsstromen, de ontwikkeling van het industriesysteem in IL en OL - Ordening van de ruimte: gewestplannen, structuurplannen, wetgeving, principes, ... De vakdidactiek omvat volgende onderwerpen: - Evaluatie - Jaarplan - Activerende werkvormen - Nascholing (overzicht van instanties en activiteiten, eventueel deelname)

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C08 Partner van externen.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en innovator kunnen studenten: - de morfologische structuren en de functionele zonering van stedelijke en landelijke woonkernen herkennen, begrijpen en situeren - de lokalisatiefactoren van de industrie bepalen - het voorkomen, de ontginning en de handelsstromen van energie en grondstoffen onderzoeken - bronnenmateriaal vinden, selecteren en integreren - zelfstandig een aantal leerinhouden verwerven - nieuwe trends binnen je vakgebied volgen en aanwenden Als organisator, opvoeder en begeleider van leer- en onwikkelingsprocessen kunnen studenten: - een toets opstellen - een jaarplan opstellen en gebruiken - alternatieve leermethodes toepassen - actualiteit vinden, selecteren en integreren

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

We verwachten van de student een grote interesse voor je eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: atlas

B. Verplichte leermiddelen

- Alle leermiddelen van het eerste en tweede jaar - Wereldvisie 4 ASO (handboek): zie boekenlijst - Cursussen en excursiegidsen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Examen: 70 % Permanente evaluatie: 30 % Docentgestuurd tijdens hoorcolleges Docentbegeleiding tijdens oefensessies Feedback op opdrachten
OA:
10254460
Code:
10254460
Vakcoördinator:
Hilde Hofkens
Semester:
1+2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands